4. juni 2021 - 09:50

App linkNu på Google Play

Bygma-lastbiler skal være med til at skåne miljøet i storbyerne

Bygma-lastbiler skal være med til at skåne miljøet i storbyerne

Bygmas nye batterielektriske lastbil kommer til at køre ud fra Bygma København, der åbner i starten af 2022. Pressefoto

4. juni 2021 - 09:50

Når Bygmas store nye trælast- og logistikcenter Bygma København står færdig i starten af 2022, bliver det med branchens første fuldelektriske Scania-lastbil i bilflåden.

 

- Beslutningen om at investere i en batteri-elektrisk lastbil (BEV) er et led i Bygmas mål om at nedbringe CO2-udledningen fra vores egne aktiviteter, hvor køretøjer og transportmidler udgør en stor andel, siger indkøbsdirektør i Bygma Preben Nielsen.

 

- Samtidig er beslutningen med til at imødekomme udviklingen om nedbringelse af støj i byområder. De eldrevne lastbiler er nu så langt fremme at vi - med BEV-lastbilen - vil kunne opnå en rækkevidde der er stor nok til at den kan indgå i den daglige drift, uden at der skal tages hensyn til at den er 100% eldrevet. Det har stor betydning, når vi skal servicere kunder i hele Storkøbenhavn.

Gaslastbiler med el-kran
Samtidig med erhvervelsen af den nye eldrevne lastbil, skriver Bygma kontrakt på gaslastbiler med eldreven kran til Bygma-forretninger i flere større byer i Danmark.

- En gaslastbil med el-kran er en lidt mindre investering end den kostbare BEV-lastbil, men stadig et stort miljømæssigt skridt i den rigtige retning”, siger Preben Nielsen videre. ”Under en byggeproces med større leverancer er kranen ofte i brug en stor del af arbejdsdagen. Det giver derfor rigtig god mening, at kranen støjer så lidt som muligt, samtidig med at den skåner miljøet. Et positivt resultat af de kommende erfaringer med både BEV og gasdrevne lastbiler vil danne grundlag for beslutning om yderligere investeringer i vores bilflåde.

Service-set up og driftssikkerhed
Bygma har en stor del af sin lastbilflåde fra Scania.

- Når vi vælger samme partner på dette pilotprojekt, er det på baggrund af deres service-set up i Danmark, og den driftssikkerhed, der følger med, siger Preben Nielsen.

 

Fra Scania supplerer Key Account Manager Jes Cramer-Petersen:

 

- Snart bliver batterielektrisk drift et krav ved kørsel i udvalgte zoner i mange byer, og lydløs, emissionsfri distributionskørsel vil blive nødvendig for at få leveret varer til byggepladser i byen. Det er derfor både positivt og visionært at Bygma i en tidlig fase gør nogle vigtige erfaringer for at sikre leverancerne.

Læst i alt:

838 gange

Læses i øjeblikket af:

1

Til forsiden

Giv os din kommentar på ovenstående artikel:

Denne artikel er låst. Ønsker du adgang til låste artikler klik her for at købe et abonnement

 

 

Kundeservice

Danske Transport Medier APS
Adelgade 85A, 1. sal
8660 Skanderborg
Tlf: +45 70 250 350
CVR: 19999181

Afstemning

{%binding poll.title%}

{%Binding option.title%} - {%if option.number_of_votes%}{%binding (option.number_of_votes * 100.0 / totalVotes).ToInt%}%{%else%}0%{%endif%}

{%binding totalVotes%} stemmer i alt

Tidligere afstemninger