23948sdkhjf

Presset til det yderste

Alt er efterhånden optimeret til det yderste i en moderne lastbil – både effektivitet og komforten. Én enhed betaler prisen – batteriet

Lastbiltransport er mere effektivt end nogensinde. Alle sten er efterhånden vendt i jagten på at udnytte maksimal ydelse ud af enhver dråbe brændstof med hjælp fra både forbedret aerodynamik, motoroptimering og ikke mindst en lang række teknologiske innovationer og software-funktioner, som hjælper lastbilen og chaufføren med at vælge den helt rigtige kørestil – og gerne overtager den så ofte som muligt.

Hertil kommer, at køre-/hviletiden gerne skal udnyttes til det alleryderste – inden for lovens rammer, vel at mærke – for at kunne transportere så meget som muligt på kortest mulig tid, og dermed til den mindst mulige pris. Dermed opholder chaufføren sig ofte i førerhuset i flere dage ad gangen, eller endda ofte en uge eller to.

Alt sammen er det med til at gøre moderne vejtransport strømlinet og effektivt. Der er dog én del på lastbilen, som – ud over chaufføren – bliver ekstra presset af al denne effektivitet. Lastbilens batteri er nemlig på få år blevet belastet mange gange mere, og det sætter nye standarder for kravene til et moderne lastbilbatteri.

Friløb er ikke gratis

Nye lastbiler er typisk konfigureret med en række smarte og brændstofbesparende funktioner som start-stop, sailing/coasting (friløb), som lader motoren hvile, så snart der er mulighed for det. I disse perioder aflader elektrisk udstyr som fx navigation, radio og belysning batteriet. Batteriet bliver ekstra belastet, fordi det skal understøtte elektronisk og elektrisk udstyr, som forbedrer kørselseffektivitet, sikkerhed og komfort.

Dertil kommer, at når køretiden udnyttes maksimalt – uanset om der er tale om internationale transporter eller kørsel i hjemlandet – betyder det flere overnatninger i kabinen, og dermed stigende forbrug af strøm til komfort. Køleskabe, mikrobølgeovne, kaffemaskiner og underholdningselektronik aflader batteriet i hvileperioderne. Men den største kilde til belastning af batteriet er parkeringskølere og varmeapparater.

Spændende fabriksbesøg

Clarios EMEA er en af verdens største producenter af batterier til både person- og lastbiler, og Lastbil Magasinet havde lejlighed til at deltage i et nyligt pressearrangement hos den tyskbaserede batteriproducent. Det foregik i den tyske by Hannover, hvor Clarios både har hovedkvarter og batterifabrik.

Arrangementet havde netop fokus på lastbilbatterier og var en interessant øjenåbner for den voldsomme udvikling, batterier har gennemgået – særligt i det seneste halvandet årti, hvor antallet af elektroniske hjælpemidler og komfortfunktioner i førerhuset for alvor har taget fart. Og det er let at glemme, at det netop er batteriet – som altså ikke længere ”blot” har til formål at vække bilen til live om morgenen – som er altafgørende for, at alt dette fungerer gnidningsløst og uden driftsstop til gene for vognmanden, køreplanen og ikke mindst chaufførens arbejdsmiljø og tilværelse i bilen.

Voldsomt skred

Ifølge data fra Clarios er der siden 2005 og frem til i dag sket et skred på to punkter, som har afgørende betydning for batteriets præstation og levetid. I 2005 havde den typiske lastbil to dage om ugen, hvor en chauffør overnattede i lastbilen. Denne frekvens er i dag øget til 5-7 overnatninger om ugen som det mest hyppige. Samtidig er antallet af elektriske komfortfunktioner øget markant – mere præcist fra ”lavt” til ”højt”(…!).

Det betyder samlet set, at hvor der i 2005 skulle bruges i gennemsnit 100 kWh om året på ”hoteling” (de funktioner, som bruges i forbindelse med en overnattende chauffør), så bruger lastbilen i dag gennemsnitligt 727 kWh på chaufførens overnatninger i førerhuset. Altså mere end en syvdobling af det påkrævede energiniveau, mens lastbilen holder stille, og den ydelse kan kun komme ét sted fra – nemlig batteriet.

 

Europas første AGM

Udviklingen har skabt behov for nytænkning inden for batteri-teknologi til lastbiler – og til alt held havde Clarios også en løsning at præsentere på pressedagen. Den tyske batterifabriks nyeste produkt til erhvervskøretøjer hedder Varta Promotive AGM, som er det første AGM-batteri i Europa til lastbiler. AGM står for ”Absorbed Glass Mat” og betyder – meget kort fortalt – at batteriet er konstrueret med en glasmåtte, som er bedre til at absorbere og isolere syren fra batteriet. Det mindsker risikoen for lækager, gør batteriet mere robust og forlænger levetiden.

»Clarios er markeds- og teknologisk førende på områderne batterier til erhvervskøretøjer og bilbatterier, specielt AGM-batterier. Vi har kombineret knowhow fra begge produktlinjer og har arbejdet tæt sammen med førende producenter af erhvervskøretøjer. Med Varta Promotive AGM har Clarios udviklet et produkt, som er enestående på markedet i dag,« lød det ved præsentationen i Hannover fra Thorsten Werle, ledende designingeniør for Heavy Duty hos Clarios EMEA.

Clarios investerede i 2018 26 mio. euro (194 mio. kr.) i udvikling af det nye AGM-batteri til tunge køretøjer. Undervejs har Clarios samarbejdet med flere af de førende europæiske lastbilfabrikker, som har hjulpet med at felt-teste batteriet – særligt under mere barske og ujævne forhold. Clarios er i dag leverandør af batterier til nye lastbiler til tre af de store lastbilmærker i Europa – og er ifølge eget udsagn i dialog med flere om at udvide kunderækken.

Clarios EMEA:

1938: Selskabet blev grundlagt i Hannover, Tyskland

2002: Amerikanske Johnson Controls overtager køretøjsbatteri-aktiviteterne

2015: Udvidelse af fabrik og hovedkontor i Hannover for 120 mio. euro (896 mio. kr.) færdiggøres

Ansatte i Clarios EMEA: 1.300

Læs mere om:
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.973