23948sdkhjf

Chauffør i farligt fart-dilemma

Når lastbilchauffør Thomas Højkilde kører på landevej eller motortrafikvej, indstiller han fartpiloten til 70 km/t – den ifølge færdselsloven tilladte hastighed for lastbiler.

Dén beslutning er ikke altid lige populær blandt hans medtrafikanter.

»De peger fingre, blinker og dytter. Både bilister og andre lastbilchauffører. Det er faktisk mest andre lastbilchauffører, fordi de har lidt sværere ved at komme uden om. De tror, det er en motorvej, men vi er nogle, der overholder reglerne,« siger Thomas Højkilde.

Den 39-årige chauffør fra Odense har kørt lastbil siden 1999 og kører til dagligt for Ommersyssel Godstransport.

 

Tvunget til at bremse

Forleden delte han sine tanker omkring hastighed i lastbilchauffør-gruppen på Facebook.

Her forklarede han, at der ofte opstår farlige situationer, når andre bliver utålmodige og kaster sig ud i risikable overhalinger.

»Det kan udvikle sig til en rigtig farlig situation. Hvis ikke der er nok plads, og der kommer modkørende trafik, tvinger det mig til at bremse, så de kan nå at komme ind foran. Eller de kommer så langt ud, at de kommer ud over fuldt optrukne linjer. Jeg har oplevet en lastbil, der ville overhale mig, og så kom der en modkørende lastbil. Pludselig var vi to, der måtte bremse, fordi han skulle lave en vild overhaling,« siger Thomas Højkilde.

Kun én til at betale

Den fynske chauffør frygter, at overhalingerne en dag ender galt.

Selvom han jævnligt får medtrafikanternes foragt at føle, nægter han at lade sig tvinge op i fart for at gøre andre tilfredse.

»Jeg fortsætter med at køre 70 km/t, for der er kun én til at betale bøden, hvis jeg kører for stærkt, og skulle der ske en ulykke, så får jeg skylden. I øvrigt er jeg på timeløn, ligesom min vognmand også er på timebetaling, og ved at overholde fartgrænsen sparer vi desuden brændstof.«

Førhen blev Thomas Højkilde selv aflønnet pr. kilometer og læs, så han kan sagtens sætte sig ind i, hvorfor nogle kollegaer trykker lidt hårdere på gaspedalen.

»De vil gerne hurtigt af sted. Jeg kan også godt selv have travlt, når jeg har nogle ting, jeg skal nå, men det nytter ikke noget at køre for stærkt. Hvis man er nødt til at køre for stærkt, må det være, fordi de pågældende vognmænd, som har lavet nogle dårlige aftaler, der i sidste ende smitter af på chaufførerne.«

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.084