23948sdkhjf

Chauffører nægtet adgang til toilet: Trist det skal være sådan

Lastbilchauffører er ilde stedt, hvis de kunder og leverandører, de kommer hos, ikke vil give lov til, at chaufførerne benytter toilettet.

Ikke desto mindre er det, hvad flere chauffører fortæller, de oplever derude i denne tid, hvor frygten for spredning af coronasmitte er det, der fylder hos de fleste.

En af de chauffører er Peter Sandberg, der er chauffør ved JP Transport og til daglig kører for Nagel-Liller. Han kører fødevarer, og oplevede to gange i denne uge at blive nægtet adgang til at bruge toilettet hos Danish Crown Toppings (tidl. DK Foods red.), hvor han både skulle læsse af og læsse på.

»Jeg er der noget tid, og jeg ringer til lagerchefen og spørger, om jeg kan låne toilettet. Det har jeg spurgt om før, og det har ikke været et problem, men jeg får så at vide, at det må jeg ikke. Jeg siger, og undskyld mit sprog, om jeg så skal skide i bukserne og får at vide, at der er ikke noget at gøre. Jeg går så over til DLG, der ikke ligger så langt der fra og får lov at låne deres toilet,« siger Peter Sandberg og fortsætter:

»Jeg prøver igen dagen efter, fordi jeg tænker, at det kan simpelthen ikke passe, at de nægter chauffører adgang til deres toilet. Det kunne jo være, lagerchefen havde en dårlig dag. Men svaret er det samme, og så ringer jeg til direktøren, der siger til mig, at det er firmaprocedure, og det vil han ikke diskutere med mig.«

Peter Sandberg forstår godt baggrunden for, hvorfor Danish Crown Toppings nægter chauffører adgang til deres toiletter - frygten for coronavirus og smitte af deres ansatte. Men han mener, det er uvidenhed fra virksomhedens side, der gør at de handler, som de gør, for sundhedsmyndighederne har på intet tidspunkt meldt ud, at der er større smitterisiko ved at en chauffør bruger en virksomheds toilet. Rådene er at holde afstand, vaske hænder ofte og grundigt og bruge håndsprit.

»Min grundidé om, hvordan man behandler andre bliver udfordret her. Jeg synes, det er trist, det skal være sådan, og jeg bliver samtidig irriteret over det. Jeg synes ganske enkelt ikke, det er okay,« lyder det fra Peter Sandberg.

- Skal vi køre hjem hver gang vi skal på toilet?

Siden coronavirussen for alvor brød ud, har chauffør Jesper Starup Andersen, der er chauffør ved DK Transport og kører fødevarer, også været ude for ”et lukket toilet” flere steder. Han synes, folk skal vide, at det er under de forhold, chaufførerne kører lige nu. Begrænsede muligheder for at komme på toilet og sågar i bad, da chaufførbade flere steder også er lukket ned.

»Det er simpelthen svineri. Jeg kom ud til en kunde i mandags, og der blev jeg nægtet adgang til toilettet, hvor jeg så spurgte ”hvad skal jeg så gøre?” og svaret var ”Det er ikke mit problem. Du må jo skide ude i rabatten”« fortæller Jesper Starup Andersen. Han har kørt lastbil i 23 år, og har flere gange på det seneste stillet sig selv spørgsmålet ”Skal vi så køre hjem, hver gang vi skal på toilettet?”.  

Lige nu er situationen ekstraordinær. Der er restriktioner, der er frygt for smitte, og der er forholdsregler, der er nødvendige at tage. Men der er stadig chauffører, der hver dag kører mellem 12 og 15 timer for at få varer ud til danskerne og for at få andet nødvendigt gods frem. De bør have adgang til et toilet uanset hvad.

Det lader til at være grundholdningen blandt chauffører. Flere har kommenteret et opslag på Lastbil Magasinets Facebook omkring adgang til toiletter eller mangel på samme, mange har skrevet mails og beskeder og alt peger i én retning. Chauffører bliver nægtet adgang til toiletter, mens de passer deres arbejde.

- Det kommer ikke til at gentage sig

Lastbil Magasinet har spurgt Danish Crown, hvorfor deres fabrik, Danish Crown Toppings i Thorning, nægter chauffører adgang til toilet. I første omgang svarede pressechef for Danish Crown, Jens Hansen, at det var beklageligt, men at det er op til hver enkelt Danish Crown-virksomhed at vurdere situationen og mulighed for chauffør-adgang til toiletter.

Kort efter vendte pressechefen dog tilbage og svarede følgende:

»Jeg har talt med Danish Crown Toppings, og de fortæller, at der nu er et toilet til chaufførerne. De har afsat et af de toiletter som administrationen normalt bruger, så chaufførerne kan bruge det. Der er altså fundet en løsning, og det kommer ikke til at gentage sig, at der ikke er toilet til chaufførerne.«

Også Coops distributionslager i Odense er blevet navngivet som et af de steder, hvor chauffører er blevet nægtet adgang til toiletter.

Derfor bad vi informationsdirektør i Coop, Niels Juul Nielsen, svare på følgende:

- Er det et forbud, der er meldt ud til alle Coops lagre, butikker osv - at chauffører ikke må benytte toiletter i denne tid pga coronavirus?

- Det er mig bekendt ikke meldt ud fra sundhedsmyndighedernes side, at der skulle være en forhøjet risiko for smittespredning via toiletter - derimod er det af yderste vigtighed, at der vaskes grundigt hænder osv - så hvorfor nægtes chauffører adgang til toiletbesøg ved Coops distributionscenter?

- Burde det ikke - set med jeres øjne - være muligt for en chauffør, der lige nu har en arbejdsdag på 12-14 timer og kører varer ud for jer, at kunne komme på toilet, når der er behov for det?

- Hvis det ikke er meldt ud fra øverste sted i Coop, må Coop Odense så nægte chauffører adgang til toiletter?

Niels Juul Nielsen svarede:

»Det er rigtigt, at vi har lukket vores lagre af for al fremmed trafik for at reducere risikoen for smittefare. Vi har lejet en toiletvogn med rigtigt toilet, tilsluttet kloak, en rigtig håndvask, rindende vand fra hanen samt sæbe og desinfektionsservietter. Og som selvfølgelig bliver gjort rent hver dag.

Chaufførerne kan altså som hidtil komme på toilettet.«

Opfølgende spurgte vi, om toiletvognen ER stillet op og om det kun er ved Coops distributionslager ved Odense?

Til det svarede Niels Juul Nielsen:

»Ja, den er stillet op,« og han tilføjede:

»Nej, det gælder ved alle lagre. Toiletfaciliteterne varierer, men alle steder er der mulighed for chaufførerne at benytte toilet.«

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064