10. maj 2019 - 01:46

App linkNu på Google Play

Chauffører og vognmænd: Social dumping, rastepladser og parkering er vigtige valgtemaer

10. maj 2019 - 01:46

På Grundlovsdag, 5. juni, skal vi alle sætte et kryds ud for det parti eller den politiker, vi mener skal lede vores land.

 

De fleste danskere har holdninger til skattetryk, velfærd, integration, uddannelse og klima. Og så er der en del, der har ganske mange og gode holdninger til et helt særligt område – nemlig transportområdet.

 

Og at dømme ud fra de holdninger en god del chauffører og vognmænd kommer med, når de bliver spurgt direkte ” Hvad er de vigtigste temaer i valgkampen – set med chauffør/privat-brillerne på?” er der nok for den regering, der bliver valgt 5. juni at tage fat på.

 

Det er holdninger, der udspringer af viden, erfaring og ønsket om at forbedre det erhverv, som de danske chauffører og vognmænd kan se, trænger til et grundigt eftersyn.

 

Og det er det, der fylder, når man spørger chauffører og vognmænd. Deres erhverv.

 

Læs med herunder og se, hvad der fylder for netop disse otte mænd, der alle er i transportbranchen forud for folketingsvalget:

Lennart Højmark Jensen, chauffør:

Først som privatperson: Miljømæssigt skal der gøres mere for at gøre trafikken grønnere, afgifter fra hybrid og elbiler skal kraftigt reduceres, det skal være billigere at få sin bil serviceret, der kører masser af gamle biler rundt, der er tikkende miljøbomber.

Trafikmæssigt skal der slås hårdere ned på folk, der ikke holder til højre, politiet skal have flere midler til at være mere til stede i trafikken, men også for at sikre den almene ro og orden. I de stille timer skal de også kunne være i stand til at komme ud til indbrud og de ting som politiet kalder ”mindre vigtige”.

 

Som erhvervschauffør:

 

Jeg mener, at der skal sættes ind overfor social dumping, der skal være flere tungvognskontroller, man skal kigge på vores rastepladser og på toilet- og badeforhold rundt om i landet og så skal politikerne kigge på, hvordan man gør i Sverige - der må man gerne holde sine pauser på tilkørsler og på vigepladser, hvilket ville fjerne en del af de biler, der fylder op på rastepladserne!

Miljømæssigt kunne man se på, om man kunne få lastbiler til at køre længere på literen, men det er et EU-anliggende.

 

Der skal kigges godt og grundigt på folk, der snyder i branchen, både lønmæssigt og med tilladelser, og der skal slås hårdt ned på det.

 

Desuden skal man give speditører og disponenter et ansvar, det skal koste at tvinge folk til at overskride reglerne.

 

Og sidst men ikke mindst skal de 270 kilometer overhalingsforbud der er vedtaget fjernes helt og aldeles!

Carsten Køpke, selvkørende vognmand:

Rastepladser med bedre plads og bad - gerne mod betaling. Mere politi - også tungvognspoliti - til at holde styr og passe på os alle. Mere fokus på hvad vi kører og laver. Er ret sikker på at størstedelen af befolkningen, kun synes vi kører i vejen. Men vi er her jo for vores alles skyld. Kørehviletids regler - de kunne godt gøres mere overskuelige. Jeg oplever ofte, at kolleger har svært ved at fortolke dem.

 

Jon Pehrson, chauffør: Kan ikke se nogle af partierne reelt gør noget for hverken chauffører eller vognmænd herhjemme. Der sidder over 200.000 arbejdsløse herhjemme. Hvorfor ikke gi’ 5% af dem et stort kørekort og samtlige kurser og beviser, så de er klar, når der brug for dem. Det er 10.000 danskere. Socialdemokratiet er ikke noget arbejderparti mere, Venstre er heller ikke noget bondeparti mere.

 

Jeg tænker, vi må stramme op på flygtninge- og indvandrer politikken. Vi kan ikke engang tage os af de gamle herhjemme, så den gavebod bør stoppe.

 

Vi skal arbejde, til vi dør ifølge de kloge inde i folketinget… Det er ikke 5 potter pis værd.

Franck Bonvang Andersen, chauffør:

Den er jo svær og nærmest umulig at svare på, uden at man får blandet for mange ting sammen...

 

Men grundlæggende vil jeg sige, at på erhvervsområdet skal vi have flere rastepladser, ikke en udbygning af dem vi har, men flere rundt omkring, så det passer bedre ind med køre- og hviletidsreglerne. Dernæst skal der flere toiletter op og eventuelt muligheder for bad, selv på ubemandede rastepladser. Det fungerer fint i Norge. Og som en slutning på parkeringsforholdene, så skal der være flere rastepladser i nærheden af de større byer, jo større byen er, og dermed også skal have flere varer, des mere umuligt er det at finde et egnet sted at holde sit nattehvil...

Så kan vi lige runde skatten, nu vi er i gang. INGEN skattelettelser til nogen, måske lige foruden de absolut lavest lønnede som pensionister og så videre. Deres indkomst er stagneret. Hver gang de får en håndsrækning på 500 kroner, kommer der en ny afgift på 1.000 kroner, og de får ikke mere i pension til at dække de udgifter.

 

Loftet over diæter skal fjernes helt og aldeles, ligeledes skal reglen omkring brug af eksportoverenskomst på nationale transporter, så længe der selvfølgelig overnattes i bilen, selvom det nok mere er 3F man skal have opdraget der, men så skal Skats regler vedrørende afstandskrav sløjfes eller som minimum revurderes voldsomt, da det ikke er rimeligt, at man eksempelvis ikke kan få diæter, fordi man holder 30 km væk hjemmefra og ikke har mere køretid.

En revurdering af køre- og hviletidsreglerne ville også være en god ting, men det skal jo nok på EU-niveau.

 

Flere penge til det offentlige, til vores skoler, daginstitutioner og vores gamle.

 

Øget beskatning af virksomheder, specielt udenlandske.

 

Indførelse af vejskat i lighed med den tyske maut, som er satellit styret. Det vil give et godt provenu samt vil kunne bruges i forbindelse med kontrol af cabotage etc.

 

Carsten Bølgestrand Linderup, chauffør:

 

Håndhævelse af køre- og hviletidsreglerne. Her tænkes specielt på 45-timers hvilet som vores løndumpende kollegaer fra øst, som weekend efter weekend afholder rundt omkring på diverse rastepladser og i industriområder.

 

Flere p-pladser til lastbiler og ordentlige bad og toilet forhold.

 

Drop parkeringsvagter. Og drop bøderne de giver lastbiler, der parkerer bag rækkerne på de forskellige rastepladser.

Og så den vilde og vovede.. Oprettelse af x antal kontrolposter med bemanding og flere tungvognsfolk som det ses i blandt andet Norge.

Flemming Andersen, chauffør:

Først på listen må helt klart være social dumping og ændrede cabotage regler, hvis vi overhovedet skal have et job i fremtiden...

 

Det skal simpelthen ikke være muligt at eksempelvis østeuropæiske biler kan køre mellem Danmark og Sverige, og på den måde være undtaget cabotage reglerne.

 

I mit forrige job, kørte jeg for en større dansk speditør, i trafik mellem DK og Sverige med stykgods..

 

Da jeg startede hos den speditør, var vi cirka 20 biler i den afdeling, alle danske, da jeg stoppede i 2012, var der 52 biler i afdelingen heraf kun 4 danske, resten var fra Letland, Litauen og Bulgarien.

 

Og der blev slet ikke lagt skjul på, at de danske biler blot var i baghånd til når noget virkelig skulle klappe, eller til "oprydning" når det hele var ved at gå i ged for speditørerne, fordi nogle af øst-chaufførerne ikke altid var helt ”fremme på beatet”.

 

Nu har en helt ny situation taget sin begyndelse. I Norge ser man, hvordan nogle af de gigastore baltiske vognmænd/speditører er begyndt at opkøbe norske firmaer, og priserne på transport bliver yderligere tvunget ned.

Som jeg ser det, er det kun én vej mod denne udvikling, og det er mindre EU!!

Flemming Nielsen, vognmand:

Flere og bedre rastepladser! Indtil da, skal der stoppes helt med at uddeles bøder for kørsel over tid som beviseligt kan henføres til manglende plads. Det samme med de bøder, der gives for at holde i forlængelse af hinanden, så længe der ikke er pladser nok. Og ja, gode rene toiletter og mulighed for indkøb. Gerne som med det tyske vaucher system.

 

Og så skal der være mere kontrol af cabotage regler, en ekstra indsats mod løndumping og hårde straffe for svindel med køre- og hviletid og AdBlue systemer.

Johnny Kim Rasmussen, chauffør:

1. Bevar radio 24/7.

2. Bedre rastepladser med toilet og bad.

3. Fjern de p-vagter der kontrollerer vores rastepladser. Vi udfører kun vores job og forsøger at holde vores lovpligtige hvil.

4. Forhøj vores fradrag for vores udedøgn.

Læst i alt:

344 gange

Læses i øjeblikket af:

1

Til forsiden

Giv os din kommentar på ovenstående artikel:

Denne artikel er låst. Ønsker du adgang til låste artikler klik her for at købe et abonnement

 

Indtast dit brugernavn og adgangskode

Kundeservice

Danske Transport Medier APS
Christiansmindevej 12D
8660 Skanderborg
Tlf: +45 70 250 350
CVR: 19999181

Via mail

 

redaktionen@lastbilmagasinet.dk

Afstemning

{%binding poll.title%}

{%Binding option.title%} - {%if option.number_of_votes%}{%binding (option.number_of_votes * 100.0 / totalVotes).ToInt%}%{%else%}0%{%endif%}

{%binding totalVotes%} stemmer i alt

Tidligere afstemninger