23948sdkhjf

- Coronatid, toldplads og manglende respekt …

Debatindlæg som kommentar til denne artikel:

I disse coronatider har politikerne for en gang skyld været fremme og rose transportbranchen. Det burde de gøre oftere og gerne sammen med hr og fru Danmark. Blandt sidstnævnte gruppe er der mange ikke synlige, som dagligt letter på hatten i respekt. Det gør de i respekt for alle i transportbranchen, som holder Danmark kørende. I den respekt deltager jeg fuldt ud, og jeg vælger i samme åndedrag også at sende tilsvarende respekt til biler på hvide nummerplader. De er lige så vigtig en del af transporterhvervet i Europa som gulpladebilerne. Uanset nationalitet og pladefarve så er man vel som chauffører også kollegaer?

Imidlertid er Lastbil Magasinet p.t. (igen) blevet plads for en ophedet debat om Toldpladsen i Padborg, hvor lige netop de udenlandske chaufførkollegaer holder til. Hele det svineri, som omtales, skyldes udelukkende udlændinge. Jeg kommer ikke på toldpladsen, men jeg ser da svineri på rastepladser og langs hele vores motorvejsnet. Der kommer alle inklusive danske lastbiler. Billeddokumentation har ikke fulgt artiklerne, og man er jo tilsyneladende ikke enig med de kommunale myndigheder, som pladsen beror under.

Bruges emnet indirekte som årsag til at gøre opmærksom på sin utilfredshed med de hvide pladers tilstedeværelse, og herunder at der drikkes og holdes regulært ugehvil? Der kunne jo faktisk være tale om lovligt hvil, og at drikke i weekends tilkommer vel ikke kun nævnte gruppe! Desuden følges drikkeri jo ikke nødvendigvis op med spirituskørsel.

Såfremt bilerne fra Toldpladsen holdt weekend bag et hegn, ville den negative debat så ophøre? Og hvad vil forskellen være? I tonen fornemmer man en tydelig utilfredshed med de udenlandske chauffører og tilsvarende utilfredshed med myndighedernes kontrol. Man mener fuldt ud, at det er tydeligt for alle, at der foregår ulovligheder i form af regulære ugehvil. Men er det så faktisk tilfældet, når man ser retsligt på det, og det er myndighederne jo forpligtet til? Sigtelser baseres jo på beviser, som holder hele vejen til og i retten.

Var jeg kollega til disse udenlandske chauffører, så ville jeg nok vælge at omtale dem i en lidt anden tone og respekt. Vi har ikke alle de samme muligheder i EU og lande uden for EU. At håbe på bedre forhold for disse kolleger burde være mere på sin plads end at udskamme dem. Mange af dem forsøger – med deres lidet misundelsesværdige arbejdsforhold – at overleve i et for os anderledes samfund og under forhold, som vi ikke forestiller os. Her i Danmark skaffer vi dem ikke bedre forhold ved udstedelse af store ubetalelige bøder. Lad os nu afvente politikernes nye tiltag med løn svarende til dansk overenskomst ved kørsel i Danmark, ligesom EU’s vejpakke forhåbentlig flytter et og andet.

At lave kontrol og udstede nogle bøder på pladsen, hvad flytter det i helhedsbilledet af samme problem over hele EU? Intet. Antallet af biler og chauffører, der lever på denne måde i EU, er så stort, at myndigheders indsats (i hele EU) ikke vil ændre helhedsbilledet.

Hvis man alligevel forestiller sig, at myndighederne i Danmark lægger pres på chaufførerne, hvad vil de så gøre? At tro på, at de kan og vil gøre krav på regulært ugehvil hjemme eller på hotel, må være utopi. Sådan er deres verden desværre ikke skruet sammen. De må altså ty til nødløsninger. Forbuddet i det regulære ugehvil er jo et forbud mod afholdelse i lastbilen. Kunne man forestille sig, at et kontrolpres tvinger dem til i stedet at afholde hvilet under forhold, der er værre end lastbilen. Hvad med telt camping i det fri, ophold i i en lagerhal, et kontor eller på en nedlagt, nedslidt og til formålet indkøbt landejendom, hvor der opstilles etagesenge? Hvis det er det, der skal til, så er jeg overbevist om, at de foretrækker disse alternativer fremfor en bøde på kr. 10.000/20.000. Ser man sig omkring i Europa, så er der faktisk boliger, hvis standard kan få en lastbil til at syne som et trestjernet hotel.

De kan selvfølgelig også fordele sig ud i alle afkroge af landet. Et selvoplevet eksempel var ophold i en granplantage så langt uden for bebyggelse, at ingen myndighed ville finde derud med den slags kontrol for øje, og vogntoget var der i hvert fald ikke for at levere varer. Undrede mig faktisk over chaufførens opfindsomhed. Men af nød lærer man. I artikel/interview af ukrainsk chauffør (i bladet Lastbilmagasinet) fortæller han, at han faktisk foretrækker sin bils køje fremfor det lokale med seng, som stilles til rådighed for ham.

Jeg er ikke tilhænger af de forhold, de lever under, men man bør bruge de rette og velovervejede midler for virkelig at nå i mål med gode forhold for alle. Og det er ikke at hænge gruppen ud og ruinere enkeltpersoner og deres familie med ubetalelige bødestørrelser.

Respekt herfra til transportbranchen, som, uanset farven på nummerpladen, leverer det, vi alle har brug for i dagligdagen.

Slutbemærkning: Hvordan vil danske chauffører reagere, hvis myndighederne ”bryder ind” i deres hvil (= periode, i hvilken føreren frit kan disponere over sin tid) og derpå ”bryder ind” i tachografen for at læse data?

Otto Pedersen
8722 Hedensted

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078