23948sdkhjf

- Da jeg fik min første Mercedes, var jeg solgt

Han besøgte den fem gange, mens den var under opbygning. Han har både sit eget og kærestens navn skrevet i sidedørene. Han nørder Mercedes-apps i weekenderne, og han er klart til gejl. Samtidig er han med på, at vognmanden har som krav, at en ny bil skal se anstændig ud og kunne gå gennem syn.

Det er ikke længere ”the talk of the town”. Nyhedens interesse og den store sensationsværdi er erstattet af chaufførers erfaring og mening om Mercedes-Benz’ MirrorCams. Det fik stor opmærksomhed i transportbranchen, da Mercedes-Benz tilbage i september 2018 præsenterede den nye generation af deres Actros. Det var første gang Actros fik en opgradering, siden den blev lanceret i 2011. Og det helt store var, at den i stedet for sidespejle blev udstyret med en højteknologisk kameraløsning – MirrorCams.

Og netop den nye spejlløsning var noget af det, chauffør Mark Bjørn var mest spændt på forud for leveringen af sin nye bil. For mindre end en måned siden fik han nøglerne til sin nye 3-akslet MB Actros V 2553 pushertrækker med 530 heste. Fra første møde i december 2020, hvor trækkeren stod i sin røde fabriksfarve og der var lang vej til det færdige resultat, til den fredag i midten af marts, hvor opbygning, stafferinger og lys havde fået deres perfekte plads, nåede Mark Bjørn at besøge bilen fem gange.

- Jeg var spændt, og jeg var nysgerrig efter at se, hvordan det gik fremad. Så jeg kunne ikke holde mig væk. Gennem hele processen kriblede det i mine fingre for at komme ud at køre og få prøvet af, hvordan det føles med de MirrorCams, siger 28-årige Mark Bjørn med et smil.

Han sidder i førersædet på sin nye Actros, mens han taler. Hænderne er placeret på rattet, selvom trækkeren lige nu holder stille på den lokation i Brørup, hvor Lastbil Magasinet møder den unge chauffør. Indimellem peger han på den lille skærm bag rattet, der har erstattet det traditionelle instrumentbræt og hele den instrumentering, der typisk sidder netop der. Speedometer, fartskriver, brændstofforbrug. Det hele er placeret på skærmen, der mest af alt minder om en iPad, der er placeret horisontalt bag rattet. Mark Bjørn er vild med det nye, der har fundet vej til fremtidens generation af Actros.

- Jeg havde også en Mercedes før bare med 430 heste. Men det var af den gamle generation, og der er sket sindssygt meget. Det er helt vildt, siger Mark Bjørn og fortsætter:

- Gearkassen er optimeret. Gearskiftet er blevet markant bedre. Den finder bare gearene meget nemmere nu. Når jeg bremser ned og skal op i fart igen, finder den gearene hurtigt og ruller videre. Det er den der rulleeffekt, man skal have, og det synes jeg haltede lidt før. Nu kører det bare, og det betyder meget for brændstofforbruget.

- Det er så individuelt

De to 15-tommer skærme, der er monteret på indersiden af førerhusets A-stolper i hver side og udgør trækkerens sidespejle kræver tilvænning. Det er de første ord, Mark Bjørn finder, da han bliver spurgt ind til, hvordan det er at køre med ”de der MirrorCams”.

- Jeg har flere gange taget mig selv i at kigge ud ad sideruden for at finde et spejl at kigge i, når jeg skulle bakke. Og så fået det sådan ”nå nej, jeg skal jo kigge på skærmene”, griner Mark Bjørn. Han er en ung mand med lysten til at lære og evnerne til at sætte sig ind i den teknik, der nu engang lander foran ham. Og han elsker det.

- Jeg har fået to nye apps fra Mercedes, hvor der er tutorials (guide/vejledning red.) om alt fra, hvordan MirrorCams fungerer til, hvad det betyder, når et eller andet symbol popper frem. Og dem sidder jeg og nørder med og ser igennem. Og så kommer det bare helt naturligt, at man vænner sig til alt det nye, siger Mark Bjørn.

Han var ikke Mercedes-mand før, han fik en Mercedes. Inden da havde han kørt Volvo og sværgede til det svenske mærke. Han er udlært ved K. Hansen i Vejen, men har kørt ved Rygaard Transport, siden han blev udlært, og her får chaufførerne ny bil cirka hvert 5. eller 6. år.

- Da jeg fik min første Mercedes ved Rygaard, var jeg solgt. Jeg synes, det er en fed bil, og du finder ikke et førerhus med bedre plads i. Alle chauffører har hver deres præference, og det kan diskuteres til evighed, hvilken bil den og den chauffør synes bedst om. Det er så individuelt. Jeg er glad for, jeg har fået lige præcis den her Mercedes, siger Mark Bjørn.

Emma og Mark

Han har haft stor indflydelse på, hvordan bilen er endt med at tage sig ud. Vognmanden, Gert Rygaard, er kommet med sine input, hvorefter Mark Bjørn kom med sine ideer. De handlede om lys, den indvendige indretning og lidt gejl bagtil på førerhuset.

- Vi får selv lov at bestemme en stor del, når vi skal have ny bil. Det er gerne sådan, at vi får en bil i det mærke, vi havde før, og Rygaard har det krav, at bilen skal kunne gå gennem syn med det, vi vælger, og det skal se anstændigt og ordentligt ud, forklarer Mark Bjørn.

Ordentligt og anstændigt må man sige, den ser ud. Mark Bjørns blå, røde og hvide MB Actros. Lyskassen på taget, LED-baren, horn og rotorblink er det udvendige ekstra gejl, Mark Bjørn har valgt. Indvendigt har han i døren i passagersiden fået skrevet sin kærestes navn, Emma J. Rønde, og sit eget navn i førersidens dør. Begge navne i rødt LED-lys.

- Min kæreste fik først bilen at se, da jeg kom hjem med den. Jeg havde fortalt lidt om den, men ikke i detaljer, og hun vidste godt, jeg ville få lavet noget med hendes navn, men ikke præcist hvad. Men hun synes, det hele ser godt ud, og hun synes, den er blevet fed. Hun måtte love sin far ikke at vise sin stedmor, at jeg havde fået skrevet Emma i døren, for hendes far er også chauffør og står over for at skulle have ny bil. Og så vil hans hustru jo også bare have sit navn skrevet i hans dør, siger Mark Bjørn med et stort smil.

Ikke vild med MB’s standard-blå

Førerhuset har fået lædergardiner i forruden, i sideruderne og over de to køjer. Nederste køje er betrukket i samme sarte lysebrune læder som gulvet og den farve går igen i syningerne i det sorte læder, som passager- og førersæde er polstret i. Sædekasser og døre er polstret i hvidt læder og lyshimlen lyser i en rød varm farve. En farve der dog ikke er MercedesBenz’ standardfarve, når det kommer til lyset i førerhuset.

- Standardfarven i lyset i førerhuset er blå, men den farve er jeg ikke vild med, så jeg har fået ændret det til rød. Jeg synes, den blå farve skærer i øjnene. Jeg kan meget bedre lide den her røde farve, som er mere varm og hyggelig., siger Mark Bjørn.

Alle små lamper i førerhuset og lyshimlen, er derfor røde. Varme, røde og hyggelige. Ligesom det store R, der pryder bagvæggen i førerhuset. R for Rygaard. Trodser man vejret og bevæger sig udenfor førerhuset på den voldsomt våde marts-dag, hvor Mark Bjørn og hans nye trækker er sat stævne i ellers smukke naturomgivelser i Brørup, er der masser af lækre detaljer på trækkeren at få øje på.

Fra hanebroen lyser bogstaverne Mercedes-Benz på flot rød vis. Bag arbejdsledninger og under ekstra arbejdslys har Mark Bjørn valgt at få skrevet mærket på hans bil i en rød, der matcher lyset i førerhuset. Anstændigt, gennemtænkt og ordentligt ser det ud. Hele vejen. I den mere praktiske kategori er der på hver side af trækkeren – mellem 2. og 3. aksel – bygget kædekasser på. Der er tre sideskabe på trækkeren, hvoraf det ene bruges til liftkabler og de to andre bruges til Mark Bjørns ”private” ting som ekstra sko, en ekstra arbejdsjakke og den slags. Med luksusskib til Finland Mark Bjørn kører hovedsaligt med betonelementer. Men han kører også med dele til vindmølleindustrien, og han kalder sig selv en ”all round chauffør”.

- Der er intet, jeg har noget mod at køre med. Jeg kan køre med det hele. Vi har mange forskellige trailere, så jeg kører bare hen og skifter trailer alt efter, hvad jeg skal køre med. Skal jeg køre med tiptrailer skal det bare være en tiptrailer, hvor hydraulikken sidder i traileren, for jeg har ikke hydraulik på den nye bil, siger Mark Bjørn.

I februar var han i Finland – i sin gamle bil - med en 36 tons tung vindmøllekran. Han holder meget af at komme hjem til kæresten, hjem i sit eget hus og hjem i sin egen seng, men når en tur til det store udland byder sig, tager han den gerne.

- Det var en god tur til Finland. Vi sejlede fra Stockholm med noget, der mest mindede om et luksuskrydstogtskib. Vi havde hver vores kahyt med kæmpe tv og udsigt over havet, der var gode restauranter, barer og livemusik. Og havde det ikke været for corona, var der også wellness-afdeling og spa. Så det var meget fint og bare en vildt spændende tur, siger Mark Bjørn.

En stor tillidserklæring

Det er ikke første gang, Mark Bjørn har sat foden på pedalerne i en spritny trækker. Men denne gang er der noget ganske særligt ved det. Måske er det den smarte teknologi, måske er det den mærkbare udvikling, han synes, Mercedes har serveret for ham, eller måske er det opbygningen, plysningen og det lækre resultat, der gør det til noget ekstra særligt denne gang.

- Som jeg sagde, så har det kriblet i mine fingre fra første dag, jeg så bilen, for at komme ud at køre i den. Og jeg må bare sige, at jeg synes, den er blevet så fed og flot. Jeg kan ikke takke Lars Sørensen fra Brande Autosadelmageri og Erik Jensen fra Ejner Hessel i Brande nok for henholdsvis plysning af bilen og opbygning. Det er blevet sindssygt godt. Jeg er vild med det, lyder det fra Mark Bjørn, der i den silende regn er et stort og stolt smil.

For ham handler den nye bil om at arbejdsdagen bliver tanden federe, og at han er en del af den rivende udvikling, der sker på lastbilmarkedet. Men det handler også om noget tredje. Noget meget vigtigt.

- Jeg ser det som en stor tillidserklæring fra min vognmand, fra Rygaard som firma, at jeg får den her bil. Det er ikke en billig bil, og jeg har fået den lige præcis, som jeg ønskede. Oven i hatten er jeg glad for mit arbejde, jeg får en god løn, der er gode forhold, og der er altid en god tone i firmaet. Jeg er glad. En glad chauffør. Det må du gerne skrive, slutter Mark Bjørn.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094