23948sdkhjf

Brummende nostalgi ved Eindhoven

Godt 90 år efter starten på Doorne's Aanhangwagen Fabriek er DAF lyslevende som aldrig før.

Den dybe, dybe brummende lyd sender tankerne tilbage til Aarhus Hovedbanegård anno cirka 1970. Dengang MY-lokomotiverne nærmest brølede ind til perronerne – og mindede om store uhyrer, der blot blev holdt fast af skinnerne.

Men lyden kommer fra den 14,03 liter store sekscylindrede Cummings-motor, der for 23 år siden gjorde sin éntre på den europæiske lastbilscene – som hjertet i DAF’s dengang spritnye FT 95, 500 Super Space Cab.

En lastbiltrækker der med en motor på imponerende 500 hestekræfter var én af trækplastrene på den hollandske fagmesse BedrijfsautoRAI 1994 – og satte nye standarter med markedets største førerhus og altså den imponerende motorkraft.

Mig og The Wild Rover

Dén trækker – også kaldet The Wild Rover - mødte og kørte jeg forleden ved Eindhoven, hvor DAF i denne tid fejrer, at det 1. april i år er 90 år siden, at den hollandske ingeniør Hub van Doorne åbnede et lille konstruktionsværksted i den hollandske by Eindhoven.

Siden udviklede det lille værksted sig til én af verdens førende lastbilproducenter – altså med afsæt i et hjørne af det lokale bryggeri Coolen i Eindhoven, hvor DAF-museet i dag har til huse.

Fint museum

Vognmandens Fagblad kan varmt anbefale alle lastbilinteresserede et besøg på museet, efter at DAF Trucks forleden inviterede den europæiske fagpresse til rundvisning og besøg – både på museet og på DAF’s store testanlæg ved Eindhoven.

Sidstnævnte sted havde DAF – i anledning af fødselsdagen – linet 12 klassiske lastbiler og trækker op, suppleret af 14 topmoderne DAF-biler – og så lige to klassiske DAF-personbiler i form af en DAF 31, årgang 1964, og en DAF 44 fra 1973.

2018: Masser af succes

For lige at trække en hurtig linje til dags dato arbejder DAF's fabriksanlæg nu på højtryk - og producerer cirka 250 nye lastbiler hver dag - for at kunne opfylde markedets efterspørgsel på blandt andet CF- og XF-modellerne. De er kåret som Truck Of The Year 2018 af den europæiske fagpresse - og herunder Danske Transport Medier (Lastbil Magasinet).

Læs mere om DAF’s første 90 år - og en perfekt dag i nærmest sommerlige Holland - i næste nummer af Vognmandens Fagblad.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.188