23948sdkhjf

DAF-eksperiment kan give forbrændingsmotoren en ny fremtid

Forbrændingsmotorens tid er slet ikke forbi, mener DAF Trucks, som ser gode perspektiver i at satse på en decideret brint-motor i stedet for brændselsceller:

Det kan godt ske, at brint bliver fremtidens drivmiddel. Men det behøver ikke at betyde et farvel til forbrændingsmotoren.

DAF Trucks har i løbet af det seneste års tid udviklet og igangsat virkelig test med en XF-trækker, der bliver drevet frem af brint som energikilde. I modsætning til de fleste konkurrenter i lastbilbranchen er DAF dog gået en anden vej i eksperimenterne med at bygge en brint-lastbil. Mens den generelle tendens i udviklingen af brint-lastbiler er at satse på FCEV (brændselscelleteknologi), så er DAF gået mere klassisk til værks – og holdt fast i den gode, gamle forbrændingsmotor og opbygget en DAF XF 4x2 af den nye generation med fire brinttanke til lagring af komprimeret brint under et tryk på 700 bar.

Mindre bøvl med ICE

Motoren er en ombygget Paccar MX-13, som med nogle modificeringer nu er gearet til at inhalere brint i stedet for diesel – stadig med gnist-tænding på god, gammeldags facon. Og der er en række åbenlyse fordele ved at holde fast i ”ICE”-konceptet (den internationale betegnelse for forbrændingsmotoren), påpeger DAF.

- Forbrændingsmotoren har en række fordele over for brændselsceller. Det er mere robust kvalitet, der er mindre problemer med varmeafgivning, det er lettere at håndtere temperaturen, og forbrændingsmotoren er mindre følsom over for brint-kvaliteten, hvis der er nogle små urenheder i brændstoffet. Og så er det et langt mere simpelt koncept med en forbrændingsmotor. Du har en motor og en bagaksel, som skal spille sammen. Det er gennemprøvet teknologi. Med FCEV har du et brændselscelleanlæg, en elmotor og batterier. Det er en meget mere kompliceret installation, siger Ron Borsboom, produktdirektør hos DAF Trucks.

Lad os finde løsningen

Under en fremvisning af den nye generation af DAF-førerhuse i Eindhoven for nylig havde Lastbil Magasinet lejlighed til at se DAFs prototype på en brint-lastbil, mens Ron Borsboom fortalte om visionerne bag projektet.

- Vi vil bare gerne demonstrere, især i forhold til beslutningstagerne i de nationale europæiske parlamenter, at det vil være meget uklogt at forbyde forbrændingsmotoren, fordi der er en CO2-neutral løsning mulig med en forbrændingsmotor, hvor vi har en stor erfaring og viden. Lad os ikke smide al vores viden væk, siger Ron Borsboom, der desuden opfordrer politikerne til at overlade det til dem, der har forstand på det, at finde ud af, hvad der er den rette vej frem i forhold til at opnå CO2-neutralitet i transportbranchen.

- Vær venlig ikke at fortælle os, hvad den rigtige løsning er. Lad os finde ud af, hvad den rigtige løsning er. Og vi mener, at vi med denne demonstration kan vise, at en brint-forbrændingsmotor kan være en del af den løsning. Hvis altså brint bliver løsningen.

- Man er nødt til at adskille begreberne energikilde og drivline. Hvis brint bliver fremtidens løsning, så er der forskellige måder at udnytte det på. Og vi mener, at i forhold til faktorer pålidelighed, varmestyring og køreegenskaber, samt fabrikanternes erfaring og viden, så er det her et godt alternativ, som vi alle skal tage meget seriøst, inden vi smider det væk, siger Ron Borsboom med henvisning til nutidens forbrændingsmotor, som har omkring et århundredes udvikling bag sig.

Alternativ til el-drift

Dermed ikke sagt, at DAF ikke tror på lastbiler med elmotor i fremtiden. Men det vil være med batterier som drivkraft, hvor DAF allerede så småt har sendt de første modeller i produktion – baseret på CF Electric-serien med både en trækker og distributions-/renovationsbiler på programmet.

- Hvis man tager hele diskussionen om CO2 alvorligt, så skal også strømmen være CO2-neutral. Det er en udfordring i enhver overskuelig fremtid. Men lad os antage, at der er nok grøn strøm. Den mest energieffektive brug af denne elektricitet er at putte den i batterier, fordi hvis man laver den om til brint, så er der noget grøn strøm, der går tabt undervejs. Hertil kommer, at distributionen af elektricitet er en udfordring – og en større udfordring, end mange ønsker at tro, siger Ron Borsboom.

- Opladningstiden for elektriske køretøjer er markant, og det har også en indvirking på produktet. Så sammen med el-lastbiler vil vi også tilbyde et alternativ, hvis infrastrukturen stadig hænger efter i fremtiden, og hvis ladetiden fortsat er for lang. Så hvad er det CO2-venlige alternativ til det? Det er brint. Og her kan man gå efter brændselsceller eller forbrændingsmotor. Vi har ikke besluttet os endnu, hvilken vej der er den bedste.

Stor familie

Når Ron Borsboom siger ”vi”, handler det om, at DAF ikke er enebarn i Paccar-familien, som bl.a. også rummer de amerikanske lastbilmærker Kenworth og Peterbilt. Gennem Kenworth afprøver Paccar også brint-lastbiler med brændselscelle-teknologi, og der har således i flere år været en testflåde af en brintdrevne Kenworth-lastbiler på vejene i og omkring Los Angeles på den amerikanske vestkyst. Brint-forbrændingsmotoren er derimod et dedikeret DAF-projekt.

- Som gruppe kigger vi i Paccar på begge løsninger, men der er ikke brug for, at vi alle arbejder på alle løsninger. Hos DAF har vi ekspertise i at udvikle forbrændingsmotor, så derfor kigger vi på brint-forbrændingsmotoren, så laver de andre feltarbejdet inden for brændselsceller. Så sammenligner vi vores notater hen ad vejen og lærer af hinanden – og på et eller andet tidspunkt skal vi beslutte, hvad retning vi skal gå, forklarer Ron Borsboom.

Når aldrig diesel-niveauet

Motoren i DAFs brint-lastbil er som nævnt en ombygget udgave af Paccars 13 liters dieselmotor, som vi i forvejen kender fra DAFs lastbilprogram, hvor den er tilgængelig til CF- og XF-serien. Og det er ikke tilfældigt, at det er den størst mulige motor, der er valgt til brint-prototypen.

- For at få kraft ud af brint som brændstof, har du brug for den størst mulige volumen, siger Ron Borsboom.

Kan effektiviteten i brint-motoren sammenlignes med dieselmotoren?

- Der er vi ikke endnu. Men potentialet er det samme som diesel.

Har den samme moment som en dieselmotor?

- Heller ikke endnu. Men vi arbejder på det. Det er en balancegang, fordi der er ikke den samme energitæthed i den brint, vi arbejder med, som i flydende brændstof. Derfor er det vanskeligt at få samme effekt ud af det, men en mulighed i fremtiden er at tilføre en form hybrid-teknologi til brint-motoren, dedikeret til at give momentet et boost, når der er brug for det.

Hvad er rækkevidden på prototypen her?

- Årh… den er lille. Mellem 150 og 200 km.

Hvad er potentialet?

- Afhængig af designet kan rækkevidden være op til 700 km. Men der er stadig noget arbejde at gøre. Målet er at opnå den dobbelte rækkevidde af, hvad man kan få med en tilsvarende elektrisk lastbil, siger Ron Borsboom.

- Men man er også nødt til at indse, at vi aldrig når den samme rækkevidde, som vi kender fra traditionelle, flydende brændstof. Det kommer ikke til at ske.

Er DAF de eneste, der arbejder på den her løsning, eller kender I til lignende forsøg?

- Altså… jeg kan jo kun tale for DAF. Men det er som regel sådan, at hvis du er den eneste, så er der to muligheder: Enten er de andre dumme, eller også har du selv overset noget… og ingen af delene er tilfældet. Jeg tør godt sige, at for omkring et år siden var vi nok de første, der begyndte at kigge på den her løsning. Men der foregår meget rundt omkring, og vi ser meget aktivitet på det her område, siger Ron Borsboom.

Forberedt på alt

DAFs brint-lastbil er mere en end prototype til udstillingsbrug. Den kører i test på offentlig vej, i eget DAF-regi og i samarbejde med partnere. Resultaterne indtil videre viser, at der både er potentiale og udfordringer i en brint-lastbil med forbrændingsmotor. Men ikke større udfordringer, end at DAF fortsat tror på perspektiverne i konceptet – uagtet at det for tiden går imod strømmen.

- Hvis vi skal forberede os til fremtiden, kan vi ikke bare fokusere på én energikilde – eller arbejde på én type drivline. Vi er nødt til at være forberedt på alt. Det ser man også på vores nye generation af lastbiler. De er forberedt til at køre på alt, fastslår Ron Borsboom, der faktisk ser usikkerheden om fremtidens brændstoffer som noget af det, der giver ekstra motivation i det daglige arbejde.

- Det her er sjovt! For ingeniør og nørder som os, så er det her det sjoveste, man kan beskæftige sig med. At afprøve nye ting og finde ud af, hvad der virker, og hvad der ikke gør.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.203