DAF

22. oktober 2021 - 01:45

App linkNu på Google Play

DAF: Forbrændingsmotoren er vigtig for Europas fremtid

DAF: Forbrændingsmotoren er vigtig for Europas fremtid

Lastbil Magasinet kørte tirsdag en kort testtur på vejene omkring DAFs anlæg i Eindhoven i brint-lastbilen DAF Hydrogen ICE.

22. oktober 2021 - 01:45

Rasmus Haargaard

DAF Trucks arbejder hårdt på udviklingen af en brint-lastbil med forbrændingsmotor, som skal være fabrikkens modsvar til tidens strømninger, som især peger i retning af, at fremtidens drivliner skal være elektriske – med enten batteri- eller brændselscelle-løsninger.

 

”DAF Hydrogen ICE” – arbejdstitlen på DAFs brint-lastbil – har i et stykke tid kørt intern test, men tidligere på ugen åbnede den hollandske fabrik for første gang op for, at eksterne kunne få lov at køre en kortere testtur i DAFs brint-lastbil.

 

Lastbil Magasinet var blandt de første, der satte sig bag rattet i DAFs hydrogen-drevne prototype, og fik samtidig sidste nyt om projektet fra DAFs chef for produktudvikling, Ron Borsboom.

 

- Prototypen her repræsenterer på ingen måde en modent udviklet bil. Men vi vil gerne vise et alternativ, for det er muligt at bygge andre CO2-neutrale løsninger, også med forbrændingsmotor. Meget arbejde skal stadig gøres, men den giver et godt billede af, hvordan det kan fungere, sagde Ron Borsboom, da Lastbil Magasinet var på besøg i Eindhoven i starten af ugen.

DAF-chefen sendte også en dobbeltsidet advarsel til de ansvarlige politikere i EU og nationalstaterne om ikke at stirre sig blind på elektriske løsninger – ikke kun for miljøets skyld, men også for hele Europas skyld i en større sammenhæng.

 

Elektriske drivliner og batterier er nemlig i høj grad bundet op på udvikling, produktion og forsyninger fra andre steder i verden – ikke mindst Kina.

 

- Der er en stor vidensbase i Europa omkring forbrændingsmotorer, og hvis vi i fremtiden vil være mindre afhængig af aktører fra andre dele af verden, så er det noget, vi skal tage alvorligt og tænke over, for bedre at kunne styre vores fremtid, sagde Ron Borsboom.

DAF Hydrogen ICE er drevet af en Paccar MX-13-motor, som er ombygget til at kunne køre på brint, samt fire tanke med komprimeret brint, der pt. giver en rækkevidde på ca. 150 km. Men den rækkevidde kan blive markant længere, tror man på i DAF-lejren.

 

Ud over brint-lastbilen, som stadig kun er på forsøgsprojektet, så har DAF allerede lanceret en række hybrid-modeller, samt en elektrisk CF-serie. Lastbil Magasinet så også et glimt af en ny LF Electric-serie, som snart er klar til lancering, bekræftede Ron Borsboom.

 

- Ja, der er også en ny generation LF Electric på vej. Men jeg vil ikke afsløre yderligere detaljer om den i dag.

Læst i alt:

1687 gange

Læses i øjeblikket af:

1

Til forsiden

Giv os din kommentar på ovenstående artikel:

Denne artikel er låst. Ønsker du adgang til låste artikler klik her for at købe et abonnement

 

 

Kundeservice

Danske Transport Medier APS
Adelgade 85A, 1. sal
8660 Skanderborg
Tlf: +45 70 250 350
CVR: 19999181

Afstemning

{%binding poll.title%}

{%Binding option.title%} - {%if option.number_of_votes%}{%binding (option.number_of_votes * 100.0 / totalVotes).ToInt%}%{%else%}0%{%endif%}

{%binding totalVotes%} stemmer i alt

Tidligere afstemninger