23948sdkhjf

DAF introducerer ny LF-model

Ny motor på 3,8 liter del af mange nyheder i klassen 7,5 til 19 ton.

DAF introducerer en lang række innovationer til LF-modellen i klassen fra 7,5 til 19 ton.

Nyhederne omfatter en ny 3,8 liter Paccar-motor samt mulighed for at vælge hurtigere drivlinjer og dermed øget brændstofeffektivitet. Samtidig er det ud- og indvendige design strømlinet med DAF’s nye CF- og XF-modeller.

En af de vigtigste innovationer i den nye DAF LF er den nye og 3,8 liter store Paccar PX-4 motor, som fås med to forskellige effektnormeringer til 7,5 ton versionen:

156 og 172 hk med et maksimum moment på henholdsvis 500 og 600 Nm mellem 1.200 og 2.000 o/min. DAF introducerer den nye motor i LF City modellen, der er beregnet til let distributionskørsel i byområder, hvor en slagvolumen på under 4,0 liter er det optimale valg.

4,5 og 6,7 liter

Når der er brug for højere ydeevne, fås den 4,5 liter store Paccar PX-5 motor (184 til 213 hk) og den 6,7 liter store Paccar PX-7 motor (234 til 325 hk).

De er forbedret i slutningen af 2016 med ny software og optimeret varme- og luftstyring, der har øget maksimum momentet for begge motorer med 5 – 12 procent. Et moment der fås ved omdrejningstal, der er 100 - 200 o/min. lavere.

Højeste momentet for PX-5 og PX-7 motorerne er nu henholdsvis 850 (ved 1.200-1.500 o/min.) og 1.200 Nm (ved 1.100-1.700 o/min.).

Stærkeste motors effekt er øget med 11 hk.

Nye udvekslinger, aut.gear

Via nye og hurtigere bagtøjsudvekslinger på op til 3,31:1, sænkes motorens omdrejningstal med 150-200 o/min. ved marchhastighed. I kombination med motorinnovationer giver det en brændstofbesparelse på op til 6 procent, samtidig med at det lavere støjniveau øger chaufførens komfort.

DAF tilbyder et udvalg af manuelle og automatiske 5-, 6-, 9- og 12-trins gearkasser i den nye LF-serie. Desuden fås også en række fuldautomatiske gearkasser, og så fås Allison-automatgearkassen til de mest kraftfulde versioner af PX-7 motoren.

Akselafstand på 6,90 m.,

1.240 l. diesel

Det store udvalg af akselafstande med længder op til 6,90 meter øger LF-modellens fleksibilitet. Det muliggør karosserilængder på over 9 meter for maksimal lastkapacitet. Derudover gør de lange akselafstande det muligt at montere brændstoftanke med en kapacitet på op til 1.240 liter.

Det er unikt for LF modellen, der får endnu større arbejdsradius, optimerer køretøjstilgængeligheden og lader chaufføren tanke, hvor brændstoffet er billigst.

Sikkert standardudstyr

DAF LF (med en totalvægt fra 8 ton og med luftaffjedret bagakslen) leveres som standard med AEBS og FCW (system til advarsel om kollision forfra), ACC (justerbar fartpilot) og LDWS (system til advarsel ved vognbaneskift).

AEBS og FCW forhindrer kollisioner i nødsituationer ved at aktivere bremserne.

ACC justerer automatisk lastbilens hastighed i forhold til det forankørende køretøjs fart, så der opretholdes en sikker afstand mellem køretøjerne. Det gør det muligt for chaufføren at køre med fartpiloten slået til så meget som muligt, hvilket er godt for brændstoføkonomien.

LDWS fungerer via et kamera, monteret på forruden, og hvis lastbilen utilsigtet forlader sin vognbane, aktiverer systemet en visuel advarsel.

Om ny DAF LF

Nye drivlinjer leverer maksimal brændstofeffektivitet.

En ny 3,8 liter PACCAR motor i LF City modellen til distributionskørsel i byområder.

Hurtigere bagtøjsudvekslinger muliggør drift ved lavere motoromdrejningstal.

Allison automatgearkassen fås nu også på den mest kraftfulde 19 ton LF.

Endnu flere opbygningsmoduler at vælge imellem.

Specifikke konfigurationer for akselafstand og bageste overhæng til kasse- og renovationsopbygninger.

Nyt udvendigt design.

Mulighed for montering af ekstra rude nederst i højre dør – for markant bedre udsyn.

Høj chaufførkomfort.

Nyt interiør og herunder instrumentpanel.

DAF Connect flådestyringssystem for maksimal transporteffektivitet.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.204