23948sdkhjf

DAF lancerer elektrisk LF-serie

DAF Trucks introducerer LF Electric, en 19 ton fuldelektrisk distributionslastbil til by- og nærdistribution. Køretøjet tilbyder en rækkevidde på op til 280 kilometer.

DAF har allerede en elektrisk trækker i CF Electric-serien (vogntogsvægt op til 37 ton), primært til distribution til supermarkeder og transport mellem byer. For nylig udvidede DAF sit sortiment af elektriske lastbiler med en 6x2 CF Electric forvogn med styret bagaksel (vogntogsvægt op til 29 ton), som er ideel til f.eks. nulemissionsindsamling af affald.

Elmotoren i den helt nye LF Electric leverer 250 kW nominel effekt (370 kW maksimal effekt) og et nominelt moment på 1.200 Nm (3.700 Nm maksimalt moment). Effekten leveres af en LFP-batteripakke (litium-jernfosfat) med et bruttoenergiindhold på 282 kWh (254 kWh effektivt).

Dette giver LF Electric en nulemissionsrækkevidde på 280 kilometer, hvilket er mere end nok til at dække transportvirksomhedernes behov i forbindelse med by- og nærdistribution.

DAF bruger såkaldte LFP-batterier (litium-jernfosfat) på alle fuldelektriske køretøjer. Det er batterier i den allernyeste generation, som af hensyn til miljøet hverken indeholder kobolt eller magnesium. Desuden er de bedre pakket – hvilket resulterer i en højere energitæthed pr. liter – og batteriets kemi sikrer den højeste termiske sikkerhed. LFP-batterierne leveres med 6 års garanti.

En særlig egenskab ved den nye DAF LF Electric er det "kombinerede ladesystem". Dette gør det muligt at oplade lastbilen via det almindelige elnet og er ideelt, når lastbilen vender tilbage til sin base sidst på dagen. Ved langsom opladning (400 V AC, 22 kW, 3-faset) kan batteripakken oplades fra 20% til 80% på 6,5 timer. En fuld opladning (0% til 100%) tager op til 12 timer.

Hvis dedikeret udstyr er til rådighed, vil hurtig opladning af batterierne (650 V DC, 150 kW) fra 20% til 80% kun tage 60 minutter, og en fuld opladning vil tage 2 timer.

Den nye DAF LF Electric kan leveres med et 400 V e-PTO (elektrisk kraftudtag) som ekstraudstyr til drift af udstyr som f.eks. en elektrisk køleinstallation eller en elektrohydraulisk kran. Dette eliminerer behovet for en separat generator, og resultatet er en nulemissionsdistributionslastbil.

LF Electric leveres til at begynde med som en 19 ton forvogn med en akselafstand på enten 5,3 eller 5,85 meter. Lastbilen har en tilladt vægt på 11.700 kg for karosseri og nyttelast, hvilket er tilstrækkeligt til de fleste distributionsopgaver i by- og nærområder.

Produktionen af DAF LF Electric, som er udviklet i tæt samarbejde med Dana Inc, starter på Leyland Trucks i Storbritannien i maj.

DAF LF Electric – tekniske specifikationer

Chassis: 19 ton, 4x2

Akselafstand: 5.300 mm / 5.850 mm

Chassisvægt: 7.300 kg

Nyttelast: 11.700 kg

Elmotor: Dana, permanent magnet

Effekt: 250 kW (nominel) / 370 kW (maksimal)

Moment: 1.200 Nm (nominelt) / 3.700 Nm (maksimalt)

Batterikapacitet: 282 kWh (254 kWh effektivt)

Rækkevidde for en fuldt opladet lastbil: op til 280 km

Hurtig opladning ved 150 kW:

20%→ 80%: 1 time

0%→ 100%: 2 timer

Langsom opladning natten over ved 22 kW:

20%→ 80%: 6,5 timer

0%→ 100%: 12 timer

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.203