23948sdkhjf

DAFs elektriske trækker i anden generation

Den hollandske fabrik går ind i ”fase 2” af den elektriske udvikling – og sender de første elektriske trækkere i produktion i løbet af 2020

DAFs strategi for alternative drivliner har i årevis været fokuseret på forskellige hybrid-projekter og senest mere konkrete testkørsler af elektriske lastbiler. Tættest på reel produktion er DAFs elektriske trækker, som er baseret på CF-serien og går under navnet DAF CF Electric.

Faktisk er DAF så langt i udviklingen, at den hollandske fabrik har præsenteret anden generation af den elektriske trækker. Mens første generation aldrig nåede at gå i reel produktion, så forventer DAF at sælge op til 50 eksemplarer af DAF CF Electric til ”ægte” kunder i løbet af 2020.

For nylig havde Lastbil Magasinet til at prøvekøre en af de to første ”andengenerations” DAF CF Electric, som er produceret. Det foregik på en kort rute nær den franske storby Lyon, hvor vi fik lov at køre den elektriske DAF både på landevej og i tæt trafik.

Endnu mere DAF

Til forskel fra den første generation af DAF CF Electric så er der nu tale om en 100% DAF –lastbil med integreret DAF-teknologi i hele førerhuset. At sidde bag rattet er således i høj grad som at sidde i en almindelig CF-kabine, om end instrumenteringen ved førersædet er lettere ombygget.

Den første udgave af DAF CF Electric var udviklet i tæt samarbejde med den hollandske busfabrik VDL, og samarbejdet mellem parterne er fortsat ind i anden generation, hvor VDL’s rolle dog er reduceret til at montere den elektriske motor og batterierne.

Vores prøvekørsel ved Lyon foregik som solo-trækker, og det sætter jo sine begrænsninger for at danne sig et reelt indtryk. Men i forhold til tidligere elektriske og hybriddrevne testbiler fra DAF, vi har prøvekørt, er der tydeligvis her tale om en lastbil, der er meget tæt på at være klar til at gå i reel produktion – hvilket den altså også delvist gør her i 2020, hvor CF Electric-trækkeren bliver tilgængelig i mindre omfang for for kunder i Holland, Belgien og i den tyske delstat Nordrhein-Westfalen. Senere vil der blive åbnet op for salg andre steder i Europa, afhængigt af udbygningen af ladeinfrastrukturen og DAFs eget serviceapparat til at håndtere elektriske lastbiler.

Bilen udnyttes mere

DAF CF Electric som 4x2 trækker er udviklet til distributionsopgaver i byområder med anhængere med enkelt eller dobbelt aksel og vogntogsvægte op til 37 ton. Kernen i VDL’s E-power-drivline er en 210 kW elektromotor, der modtager energi fra en litium-ion-batteripakke med en samlet kapacitet på 170 kWh. DAF CF Electric har en rækkevidde på ca. 100 kilometer.

Erfaringerne fra DAFs kundetest med den første generation har vist, at trods den begrænsede rækkevidde er det muligt at udnytte lastbilen langt mere på daglig basis. Ifølge DAF viser data fra hverdagens test, at de fleste kunder til at starte med kun brugte en begrænset del af rækkevidden på 100 kilometer. Efterhånden, som vognmændene får erfaring med at integrere eldrevne køretøjer i den daglige drift, er nogle af DAFs testkunder nu oppe på at køre omkring 250 kilometer om dagen med lastbilen.

»Det er et spørgsmål om at planlægge sine ture med omtanke. Evnen til hurtigt at oplade batterier – med det rigtige udstyr bliver de fuldt opladet på lidt over 30 minutter – betyder, at yderligere kilometer hurtigt bliver tilgængelige, hvis det er nødvendigt,« siger Richard Zink, salgsdirektør hos DAF Trucks.

Forvogn på vej

Imens DAF CF Electric i trækker-version så småt begynder at rulle ud som reelle kundeleveringer i løbet af dette år, så sender DAF samtidig en 6x2 forvogn ud som testbil hos udvalgte kunder. De første modeller vil blive indsat på forsøgsbasis opbygget som skraldebiler med læssekran i flere større hollandske byer.

Den 3-akslede DAF CF Electric som forvogn er udviklet med styrende aksel for både manøvremuligheder og med en maksimal totalvægt på helt op til 28 ton – afhængig af lokale forhold.

Ligesom trækker-version er DAFs elektriske forvogn forsynet med en VDL E-power-drivline med en elektrisk motor på 210 kW og et moment på 2.000 Nm. Batteripakkerne indeholder 170 kWh og er – når der er tale om renovationskørsel – rigeligt til de relativt få kilometer, som tilbagelægges af en skraldebil, der jo også har rig mulighed for en ”hurtigladning”, når den i løbet af arbejdsdagen vender hjem til depotet. På en halv time kan batteriet således lades til 80% kapacitet.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.188