23948sdkhjf

Den første DAF solgte den anden

For godt halvandet år siden fik flyttefirmaet Inter Express i Brøndby ved København leveret sin første DAF XF 450 af ESA Trucks i Kolding. Den har siden kørt så godt, at virksomheden nu har lavet en ren ”copy-paste” og fået leveret en helt tilsvarende bil med samme opbygning af samme forhandler og samme sælger, nemlig Kim Heissel Lassen fra ESA Trucks.

Den nye DAF er en tro kopi af den første, dvs. en XF 450 4x2 FA. Den er opbygget af Fyns Karosseribyg A/S med galvaniseret skifteladsramme, folde-/slædelift fra Dhollandia NV og træktøj til påhængsvogn. Skifteladsrammen er udstyret med flere sæt containerlåse, så den både kan håndtere skiftelad på 7,82, 7,45 og 7,15 meter samt 20’ containere.

Det samme kan den velholdte, 2-akslede Krone påhængsvogn, som den nye DAF bliver fast makker med. Påhængsvognen er desuden udrustet med justérbar trækstang, så fordelingen af skifteladene er fleksibel med max. 7,82 på forvognen og 7,45 meter på påhængsvognen – eller omvendt. Bilen er selvfølgelig på fuld luftaffjedring af hensyn til afsætning og afhentning af skiftelad.

»Vi udfører flytninger i både ind- og udland samt oversøisk og råder i alt over syv flyttebiler med påhængsvogne. 80 % er firmaflytninger over landegrænserne, og vi kører overalt i Danmark og Europa – så længe der er asfalteret,« som Søren Sigurdsson Fra Inter Express udtrykker det.

Resten af verden dækker firmaet med flytninger i 20’ og 40’ containere. Ud over flytningerne beskæftiger Inter Express sig også med pakning samt kort- og langtidsopbevaring.

Søren Sigurdsson ejer 70 % af Inter Express og har titel af adm. direktør, pakkechef, truckfører, altmuligmand og vaskedreng, så han kender alle detaljer i virksomheden. Derfor ved han også, at den første DAF har kørt de første 100.000 km uden at sætte et hjul forkert, er meget brændstoføkonomisk og driftsøkonomisk, og at den er populær blandt chaufførerne. Det er han sikker på, også kommer til at gælde for den nye, som hans søn Peter bliver fast mand på.

Inter Express’ nye DAF er udstyret med den velkendte MX11-motor på 450 hk, 12-trins TraXon gearkasse med fuldautomatisk gearskifte samt enkeltreduceret bagaksel med hurtig gearing til økonomisk motorvejskørsel. Førerhuset er DAF’s største Super Space Cab med masser af standardudstyr og godt med krydser på listen over ekstra udstyr. Inter Express kører normalt 5-6 år med sine biler på de lange distancer og derefter en tilsvarende periode herhjemme. Det giver et samlet kilometertal på godt en million, og så er det tid til at bytte til nyt.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.235