23948sdkhjf

Her er den ældste DAF stadig i brug

Efter en international søgning har DAF fundet den ældste DAF lastbil, der stadig er i kommerciel brug – og den bruges næsten hver dag. Den pågældende lastbil er en forbløffende livlig A1600, der ejes af Frits og Nicky Hoefnagels, der bruger den til at transportere en nostalgisk forlystelsespark rundt i hele Holland.

»Ja, selvfølgelig bruger vi den på samme måde som enhver anden lastbil. Hvad skal man ellers bruge en DAF lastbil til?«

Tidligere på året lancerede DAF en eftersøgning af den ældste lastbil, idet virksomheden fejrede sit 90-års jubilæum. Eftersøgningen blev iværksat med en video på de sociale medier, der handler om en kvæghandler, der har kørt sin DAF lastbil i Irland siden begyndelsen af 1980'erne. Svarene strømmede ind fra hele verden, men den ældste lastbil blev mere eller mindre fundet i baghaven til DAF fabrikken i Eindhoven. I landsbyen Bakel, helt præcist.

DAF var overvældet over alle de mange indmeldinger om køretøjer, der havde været i brug siden slutningen af 1950'erne og begyndelsen af 1960'erne, blandt andet en brandbil fra 1963, der stadig regelmæssigt bruges til ture, og en ekstremt gammel lastbil uden nummerplader, der bruges til at transportere afgrøder under høsten. Men ikke alle lastbiler opfyldte kriterierne: Vinderen skulle være en lastbil, der ikke blot stadig anvendes til erhvervsmæssig transport på offentlig vej, men også til almindelig brug.

Den stolte ejer af den ældste DAF-lastbil er den familiedrevne hollandske forlystelsesvirksomhed Hoefnagels, som bruger lastbilen til at transportere sine attraktioner rundt i hele Holland. Det billede, der blev sendt til DAF via Facebook af Frits og Nicky Hoefnagels, der er far og søn, viser ikke færre end fire klassiske DAF-lastbiler, der alle er i tiptop stand takket være den konstante omhu og opmærksomhed, de får.

»Vores attraktion er en smal sag. Vi bruger vores DAF lastbiler til at transportere vores "Lunapark", og lastbilerne var nye, da vi fik dem ind i vores flåde. Lunapark står inden døre om vinteren, men bortset fra denne periode kører vi rundt fra det tidlige forår til det sene efterår, og vi flytter dette enorme anlæg fra markedsplads til markedsplads,« forklarer Frits Hoefnagels.

»Ud over en 2800 fra 1975 og en 1600 fra 1971 har vi to A1600 lastbiler. En af vores DAF "kikkers" – sådan bliver de kaldt på grund af deres 'frø-lignende' udseende" – er fra 1968, og den anden er fra 1969. Og vi behandler dem ikke med fløjlshandsker,« griner Hoefnagels.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.203