23948sdkhjf

Lastbilchef: Brug for alle tilgængelige teknologier

Efter at have fejret sin 90 års fødselsdag sidste år fortsætter DAF med at opnå rekord efter rekord. Oven på et fremragende 2018 har fabrikken i Eindhoven fokus på nye mål, og det skal ske med en ny mand ved roret – nemlig Harry Wolters, som begyndte som elev hos DAF for 23 år siden.

48-årige Harry Wolters overtog stillingen som øverste direktør for DAF Trucks i september 2018 og havde siden æren af at aflægge rapport om et af de stærkeste år i selskabets historie. Med næsten 320.000 solgte enheder i 2018 nåede det europæiske lastbilmarked næsten højderne fra rekordåret 2008 – og DAF høstede også frugterne af fremgangen. Den europæiske markedsandel på det tunge marked blev øget til en ny rekord på 16,6%, hvilket gør DAF til den næststørste lastbilproducent i Europa.

DAF var tilmed markedsleder i det vigtige trækker-segment og bl.a. det mest importerede mærke i Tyskland – samtidig med en øget popularitet på de ”internationale” markeder. Hermed forstås lande uden for Europa, hvor der i 2018 blev solgt 8500 DAF-lastbiler – et tal der er hele 65% højere end for bare tre år siden.

»Vores kunder sætter virkelig pris på, hvad de nye CF- og XF-modeller har at tilbyde – pålideligheden, brændstofforbruget og komforten. Det sidstnævnte bliver især vigtigt, eftersom transportfirmaer for øjeblikket oplever trængsler på grund af mangel på chauffører. Det er dog vigtigt at huske, at selve lastbilen kun er ét led i kæden. Enhver førende lastbilproducent må have alle dele af forretningen på plads – reservedelsforsyning, finansiel service, servicekontrakter og flådestyring som DAF Connect,« siger Harry Wolters.

»Vi må kigge på det hele, og det siger sig selv, at dette inkluderer et stærkt forhandlernetværk. Hos DAF har vi taget en bevidst beslutning om at arbejde med et netværk af uafhængige samarbejdspartnere. Vores forhandlere er selvstændige, som er klar til at gøre den ekstra indsats for kunden.«

Der er dog også områder, hvor DAF har plads til forbedring – og den hollandske fabrik har selv udpeget chassis- og anlægssegmentet som en øm tå i produktsortimentet.

»Det er også sandt, at der er segmenter, der har potentiale til at vokse for os. Med en markedsandel på næsten 20% fører vi det europæiske segment for trækkere. Men vi er nødt til at råbe det endnu højere ud fra alle hustage, at vi også er i stand til at levere den perfekte løsning inden for chassisbiler og specialkøretøjer. To-, tre- eller fireakslede biler, enkelt eller dobbelt træk, tvangsstyrede aksler, selvstyrende aksler osv. – DAF kan det hele. Så ja, vi er opsatte på at vokse i vores chassis-forretning. Når man tager i betragtning, at næsten 70% af alle solgte lastbiler inden for anlægssegmentet er chassisbiler, så er det ikke svært at se, hvorfor dette er et fokusområde for os,« siger DAF-topchefen.

Et emne, der har givet lastbilfabrikkerne hovedpine, er EU’s krav om, at lastbilernes CO2-udledning skal reduceres med 15% i 2025 og 30% i 2030 – sammenlignet med i år. Bl.a. derfor har DAF også gang i udvikling af elektriske og hybrid-køretøjer. Indledende testkørsler af disse køretøjer er allerede i gang med nogle af fabrikkens trofaste kunder.

»Når du regner på disse krav, står det klart, at vi får brug for at gøre brug af alle tilgængelige teknologier,« siger Harry Wolters.

En betragtelig mængde tid og ressourcer bliver i Eindhoved investeret i at gøre DAF klar til at reagere, når markedet skifter til alternative drivliner. Fabrikken fortsætter også sine investeringer i den traditionelle dieselmotor, eftersom nye brændstoftyper som HVO og andre diesel-varianter sandsynliggør en lys fremtid for dieselmotoren.

Du kan læse hele det eksklusive interview med DAFs øverste chef i Lastbil Magasinets juli-nummer.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.203