23948sdkhjf

Nu vil DAF gøre det grove arbejde

DAF har efterhånden ”sejret sig selv ihjel” i trækker-segmentet – så nu skal der erobres nye markedsandele inden for forvogne og anlægskørsel, og det skal flere interessante nyheder hjælpe med til

Det går nemlig godt for DAF Trucks. Virkelig godt, faktisk. Den hollandske lastbilproducent – med amerikanske ejere – producerede i 2018 et rekordhøjt antal lastbiler, nemlig mere end 67.000 stk. fordelt på DAFs fabrikker i Holland, Belgien, England og Brasilien.

Det gjorde DAF til markedsleder i 18 lande. De mange førstepladser dækker over vidt forskellige markeder – lige fra østaten Malta i Middelhavet, hvor 20 lastbiler var nok til at vinde statistikken, til det store brasilianske marked, hvor en række andre europæiske lastbilfabrikker også har fabrikker og lange traditioner. I Europa blev DAF også markedsleder med langt over 20% i lande som Belgien, Holland, Storbritannien, Polen og Ungarn.

DAFs produktionstal og markedsandel har været støt opadgående igennem en årrække, og i 2018 opnåede DAF den hidtil højeste markendsandel på det samlede europæiske lastbilmarked over 16 ton med 16,6% – hvilket gør DAF til det næstmest solgte lastbilmærke i Europa.

Økonomi og komfort

De vigtigste nøgler til DAFs succes har været en fornuftig økonomi i bilerne, både i indkøb og brændstofforbrug, samt god komfort og køreegenskaber, særligt med den nyeste generation. DAF lancerede for et par år siden hele sin lastbilserie i en ny generation, som blev kåret som International Truck of the Year 2018, og som vi efterhånden har prøvekørt en del gange – hver gang som en meget positiv oplevelse.

Indtil for nylig havde det dog kun været landevejstest af DAFs nye generation. Og det er der en god grund til. DAFs helt store styrke ligger nemlig i det volumentunge trækker-segment, hvor DAF i Europa har en markedsandel på hele 19,8%. Hver femte nye trækker, som sendes ud på de europæiske veje, er altså af hollandsk fabrikat, og det må siges at være en imponerende bedrift af DAF Trucks.

Det har samtidig ført DAF til den erkendelse, at hvis væksten skal fortsætte, så skal man erobre nye territorier. Derfor har DAF nu lanceret en række nye produkter, som er målrettet et af fabrikkens ømme punkter – nemlig markedet for forvogne og anlægs- og entreprenørkørsel. For mens det samlede lastbilmarked i Europa består af 67% trækkere og 33% forvogne, så er fordelingen inden for anlægssegmentet lige omvendt – nemlig 33% trækkere og 67% forvogne.

Pressetest i Malaga

Lastbil Magasinet deltog for nylig i et arrangement i det sydlige Spanien nær Malaga, hvor DAF Trucks havde inviteret til testkørsel og præsentation af 10 konkrete nyskabelser, som skal give DAF-fabrikken et løft i det krævende anlægsmarked. Der stod 10 testbiler klar til ”on-road”-test, mens der var mulighed for at køre 3 testbiler i et nærliggende stenbrud, hvor ”off-road”-egenskaberne kunne komme på prøve.

Blandt nyhederne i DAFs program er et udvalg af nye aksler til forskellige formål. Måske mest interessant – og nødvendigt for DAFs anlægsambitioner – er, at DAF fra årets anden halvdel ud over de eksisterende 7,5, 8 og 9 tons foraksler også kan tilbyde en 10 tons version til CF- og XF-serien. Dette er særligt interessant, når bilen er udstyret med en formonteret kran bag førerhuset. Den nye 10 tons foraksel har en parabolsk affjedring med tre bladfjedre, og den kan leveres til CF- og XF-modeller, som er udstyret med én foraksel og Paccar MX-11 eller MX-13 motor.

DAF introducerer også en helt ny 7,5 ton bogieaksel med enkeltmontering. Den er udstyret med et nydesignet trykstøbt akselkrop og vejer 10 kg mindre. Den statiske lasteevne er øget med ikke mindre end 25% til 26 ton – særlig relevant, hvis lasten kortvarigt hviler på bogien under på- eller aflæsning.

Til 6x4 og 8x4 CF- og XF-lastbiler, der har brug for ekstra trækkraft, tilbyder DAF et udvalg af dobbeltdrevne tandemaksler, bl.a. en 19 tons tandembogie med enkeltreduktion til fx 8x4 betonkanoner, som er et hit i fx Storbritannien og Irland. Til lidt tungere arbejde tilbyder DAF 21 og 26 tons varianter med enkeltreduktion, og programmet omfatter også en 21 og 26 ton tandemaksel med navreduktion.

Den måske vigtigste nøgle til at optimere brændstoføkonomien er at vælge den rette udveksling til kørslen – og her har DAF mindst 10 at vælge imellem (fra 3,46:1 til 7,21:1 – afhængigt af tandemakslen).

Nye konfigurationer

Ud over en række nye aksler præsenterer DAF også flere interessante nyheder inden for akselkonfigurationer på chassisprogrammet.

En af dem er FAW, som er en 4-akslet forvogn (XF eller CF) med tridemaksel samt tandembogie med enkelt- eller navreduktion og en tvangsstyret bogieaksel. En sådan model kunne også for nylig studeres på dansk grund, da den var udstillet på DAFs stand på Herning-messen i marts.

Det nye 8x4 FAW chassis imponerer med sin manøvredygtighed. I forhold til en traditionel FAD med to foraksler er den plads, bilen skal bruge til en U-vending, reduceret drastisk – fra 21,6 til 17,0 meter. Det kunne vi konstatere med egne øjne på toppen af det spanske stenbrud, hvor vi for enden af en ”blind vej” skulle vende om og køre ned igen. Det klarede FAW i ét hug, mens vi med de andre to køretøjer måtte ud i mere eller mindre elegante 3-punkts-vendinger. Ganske imponerende.

Den nye 8x4 FAW er særligt velegnet til store og tunge transporter på byggepladser og kan oplagt monteres med et tiplad eller en opbygning med en bagmonteret kran. Der er ingen tvivl om, at det netop er denne nye 4-akslede tridembil med styret bagaksel, som DAF har særlige forhåbninger til på et marked som det danske.

Femakslet nyhed

En anden nyhed, som med danske briller måske er mere spektakulær end relevant, er DAF CF 10x4 – en 5-akslet tiplastbil med to 10 tons foraksler, en hydraulisk styret 10 tons pusheraksel i midten, som også kan løftes, samt en tandembogie navreduktion og luft. Det er den midterste pusheraksel, som er den ”femte” aksel, og den monteres af det hollandske firma Estepe, som DAF har udviklet den særlige 10x4 model i samarbejde med.

Den tredje testbil, som blev stillet til rådighed i stenbruddet, var en mere velkendt DAF-variant – nemlig en 8x2 forvogn med to styrede foraksler (8 eller 9 ton) og en styret medløbende bagaksel (7,5 ton) bag drivakslen. Denne version er allerede tilgængelig som en CF og kan nu også bestilles som en XF.

Til de helt tunge opgaver kan DAF nu også levere en XF FTM 8x4 trækker med tridemaksel bestående af en tandembogie og tvangsstyret pusheraksel. Den samlede vogntogsvægt kan som standard komme op på 120 ton – og kan sågar også opgaver på helt op til 150 eller 180 ton, hvilket dog så kræver en godkendelse fra DAF-fabrikken, som først skal kontrollere, at de bestilte specifikationer er rigtige til så tunge opgaver.

Lette varianter

Det er dog ikke kun tungt det hele, for DAF vil fortsat tilbyde både LF- og CF-serien i ”Construction”-version til lettere anlægskørsel. De er udstyret med specialdesignet kofanger og kølergitter, en 25° tilkørselsvinkel og en stor frihøjde på 32 cm (LF) eller 40 cm (CF). LF Construction fås med et 19 tons chassis, mens CF Construction fås som 6x4 trækker samt både 6x4 og 8x4 forvogn (med to foraksler).

Motormæssigt drives DAFs anlægsbiler af de velkendte Paccar-motorer, som også kom i nye versioner ved DAFs generationsskifte i 2017. Anlægsmodellerne fås med motorer helt ned til 3,9 liter (LF) og op til den mest kraftfulde MX-13 på 12,9 liter til CF og XF med en topmodel på 530 hk. For CF og XF er der fuldautomatiserede TraXon-gearkasser (ZF) med 12 eller 16 trin, mens LF-anlægsserien har både manuelle og automatiske gearkasser med 5, 6, 9 eller 12 trin.

Dansk potentiale

Fra et dansk perspektiv er der også god grund til at tro på lysere tid for DAF. I forhold til de europæiske markedstal kører DAF herhjemme lidt ”under radaren” med en beskeden markedsandel over 16 ton på 7,5% i 2018. I det lette segment fra 6-16 ton kunne DAF kun mønstre 1,2% i det forgangne år.

DAF Trucks Danmark er dog godt i gang med at justere det danske netværk og fintune salgsindsatsen – hvilket også er nødvendigt for at trænge igennem på markedet for chassis- og anlægsbiler. Det kræver en større indsats, fordi et salg her ofte et længere forløb, og der er tale om dyrere og færre biler, som til gengæld er mere teknisk komplicerede, og det er altafgørende at få bilen hjem med den rette gearing mm. for, at det bliver en succes.

Med oprustningen både i netværket og produktprogrammet er der grund til at tro, at DAF om et år kan notere fremgang i både det lette og det grove segment – grundlaget er i hvert fald til stede til, at DAF kan tage et godt spring fremad på det danske marked i de kommende år.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.223