23948sdkhjf

Nummer 10 blev en DAF

Vognmand Jørgen Christensen i Pjedsted ved Fredericia kunne forleden fejre et lille jubilæum. Han fik nemlig leveret sin 10. bil som vognmand, siden han i for 22 år siden skifte titlen på visitkortet ud fra chauffør til vognmand.

”Jubilæums-bilen” er en DAF XF530 6x2/4, dvs. toppen af poppen i DAFs modelprogram. Maskineriet er den nye MX-13-motor på 530 hk, der er tilkoblet den nye 12-trins ZF TraXon-gearkasse og enkeltreduceret bagaksel med 2,39:1 i udveksling.

Fra svensk til hollandsk

Jørgen Christensens nye DAF XF 530 erstatter en tre år gammel XF 510, der havde kørt 366.000 km uden en eneste fejl. Derfor var han heller ikke i tvivl om, at der skulle stå DAF på fronten af hans nye bil.

»Jeg er udlært Scania-mekaniker, så mine første biler som vognmand var selvfølgelig Scania. Jeg har også haft nogle Volvo’er, men nu føler jeg mig rigtig godt tilpas med DAF,« siger han.

»På de første 12.000 km har den gået 3,2 km/l i både godt og dårligt vejr og med blandede læs. Det er præcis det samme som min ”gamle” 510’er, så det er jeg rigtig godt tilfreds med. Og efter nogle flere kilometer går den nok også endnu længere på literen,« tilføjer han.

Jørgen Christensen trækker fast for K.V. Markussen. Han har meget blandet kørsel med fragt i gardin-trailere, ADR-kørsel med tankvogn mm. Derfor har han valgt at specificere trækkeren med styrbar støtteaksel (6x2/4) i stedet for traditionel bogie (6x2).

»En 6x2/4 er meget mere fleksibel med forskellige typer trailer. Jeg har fået monteret ”Norges-løft” på støtteakslen, så jeg kan hæve den med fuldt læs, og så står den bare godt fast og kan samtidig styre. En 6x2 med akseltryk-overføring løfter jo bare forhjulene, så den ikke er til at styre,« påpeger han.

Læder her, der og allevegne

Jørgen Christiansen har valgt DAFs store "Exclusive" udstyrspakke med læder, elektronisk klimaanlæg suppleret med ekstra oliefyr, integreret køleskab, kaffemaskine osv. Brande Autosadelmageri har suppleret interiøret med lidt ekstra luksus, men ellers er udstyret fabriksleveret.

Førerhuset er fabrikslakeret i rød metallic. Bilen har en 500 liter dieseltank i højre side og 90 liter AdBlue-tank under førerhuset bagest i venstre side, mens PM Lastvogns-service har stået for opbygning med fuld alu-dørk, værktøjsskuffer, G-strenge, høj galge mm.

Bilen er leveret af ESA Trucks i Kolding v/Thomas Poulsen.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.188