Unik brint-lastbil vinder Truck Innovation Award
DAF XF Hydrogen - en prototype på en brint-drevet lastbil med forbrændingsmotor - har vundet prisen Truck Innovation Award 2022.
Præsidenten for DAF Trucks, Harry Wolters, modtog trofæet onsdag aften på den internationale transportmesse Solutrans i Lyon, Frankrig.
Kåringen af Truck Innovation Award er indstiftet for at anerkende de enorme teknologiske forandringer og energiskifte, som er i gang i lastbilindustrien i disse år. Bag kåringen står organisationen International Truck of the Year (IToY) med 25 lastbiljournalister fra førende fagmedier i Europa og Sydafrika.
Med 92 point vandt DAF XF Hydrogen afstemningen foran andre kandidater som bl.a. Mercedes-Benz GenH2, en langtursmodel med brændselscelleanlæg.
Kan spille en vigtig rolle
IToY-juryen fremhævede køreegenskaberne, den glidende acceleration og chaufførvenlige brugerflade i prototypen, som er baseret på DAFs New Generation af langturslastbiler.
Juryen værdsatte samtidig DAFs innovative tilgang til alternative drivliver og drivmidler, som drager fordel af kvaliteterne i forbrændingsmotoren, mens der samtidig sikres CO2-fri kørsel. I dette perspektiv kan innovative løsninger med brint-forbrændingsmotor komme til at spille en vigtig rolle i fremtiden ved at udnytte etablere teknologier, og dermed blive et supplement til eldrevne køretøjer med batterier (BEV) eller brændselsceller (FCEV).
- Skiftet til CO2-neutral transport kræver en bred vifte af levedygtige løsninger. Brintdrevne køretøjer med forbrændingsmotor kan spille en rolle i fremtidens mix af drivliner til regional- og fjerntransport, udtaler Gianenrico Griffini, formand for IToY-juryen.
Prisværdig tilgang
For at komme i betragtning til Truck Innovation Award-prisen skal der være tale om et køretøj på over 3,5 ton udstyret med en alternativ drivline eller brændstofsystem, eller andre former for innovative transportløsninger. Lastbilen skal kunne køre, men behøver ikke være i produktion.
Danmark er repræsenteret i IToY-juryen ved Lastbil Magasinets redaktør, Rasmus Haargaard, som flere gange har haft lejlighed til at se nærmere på DAFs innovative brint-lastbil med forbrændingsmotor. Som en af ganske få journalister havde han i efteråret 2021 også lejlighed til selv at testkøre DAF XF Hydrogen på offentlig vej i Holland.
- I jagten på fremtidens drivmidler er det vigtigt at holde alle døre åbne, og med en alternativ, men alligevel snusfornuftig tilgang er DAF nået langt med dette spændende bud på en brint-lastbil. Samtidig har DAF modet til at lade os andre kigge med undervejs i udviklingsprocessen og give debatten om fremtidens drivliner nye, interessante perspektiver. Det fortjener ros og anerkendelse, udtaler Rasmus Haargaard.
Om International Truck of the Year
- Kåringen af International Truck of the Year (IToY) blev indstiftet i 1977 af den britiske journalist og redaktør på magasinet Truck, Pat Kennett. I dag udgøres jurymedlemmerne af 24 lastbiljournalister fra fagmedier over hele Europa.
- I de seneste år har IToY-gruppen udvidet med associerede medlemmer fra de voksende lastbilmarkeder i Kina, Indien, Sydafrika, Australien, Brasilien, Japan, Iran og New Zealand. IToY bistår desuden med lignende prisuddelinger i Kina og Sydamerika.
- IToY samarbejder om de årlige kåringer med Dekra, som varetager opgaven med som uafhængig part at indsamle jurymedlemmernes stemmer og verificere det endelige resultat af afstemningen.
- I afstemningen kan hvert jurymedlem uddele 12 point til de nominerede kandidater til prisen. Hvert medlem kan højst tildele én kandidat 7 point, og man behøver ikke gøre brug af alle 12 point.
Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.