23948sdkhjf

Daimler-boss: Gør brugen af dieseldrevne lastbiler dyrere

Direktøren for den største lastbilproducent i verden mener, at de europæiske regeringer skal lægge højere afgifter på de tunge dieseldrevne køretøjer. Ellers vil overgangen til de elektriske lastbiler ske for langsomt og de fastsatte klimamål for branchen vil ikke være mulige at nå.

»Vi skal grundlæggende gøre brugen af dieseldrevne lastbiler dyrere,« siger Martin Daum, direktør for Daimler Trucks til Finacial Times og fortsætter:

»Vi har brug for et CO2-baseret strafbelønningssystem derude, der er virkelig strengt CO2-baseret.«

På nuværende tidspunkt støtter den tyske regering mere effektive diesellastbiler. I de næste to år er naturgas- og nul-emissionskøretøjer fritaget for vejafgifter - en € 0,10 til € 0,20 betaling for hver kilometer et erhvervskøretøj ligger på motorvejen.

Europa-Parlamentet støttede i oktober en 50% rabat på vejafgifter for elbiler. Martin Daum mener, at dette skal tages skridtet videre - at elektriske lastbiler fritages, naturgaslastbiler modtager en delvis reduktion og vejafgiften for dieseldrevne lastbiler stiger.

Målet, sagde han, er at nå derhen, hvor elektriske lastbiler vil være den samme udgift for vognmanden som en diesellastbil. Og det kan opnås gennem brændstofafgifter eller fritagelse for vejafgifter for nul-emissions-køretøjer.

Udfordring: At få solgt de elektriske lastbiler

Lastbilproducenter som Daimler er under pres for at sælge flere batteridrevne køretøjer i løbet af det næste årti, efter at Europa-Kommissionen har besluttet at fastsætte krav om en reduktion i CO2-udledning på 15 procent i 2025 og 30 procent i 2030 - mål som de europæiske lastbilproducenters brancheorganisation, ACEA, har kaldt "aggressive" i betragtning af den "meget ringe" ladningsinfrastruktur i Europa.

Ifølge Martin Daum kan Daimler ikke nå målene ved blot at forbedre effektiviteten af konventionelle lastbiler.

»Det er mål, du ikke længere kan nå med en dieselmotor," siger han.

Inden for det sidste årti har Daimler opnået brændstofbesparelser på 1 til 1,5 procent om året. Det vil give Daimler en besparelse på 15 procent (i CO2-udledning red.), altså halvdelen af det samlede krav.

»Så der er fysisk ingen måde at dieselmotoren kan nå 30 procent. Du gør diesel 15 procent bedre, og så har du 15 procent nul-emissionskøretøjer - og så er alt fint,« siger Martin Daum.

Udfordringen er imidlertid ikke så meget at producere det nødvendige antal elektriske lastbiler, men at sælge dem.

»Diesel er i øjeblikket – ud af to valgmuligheder - billigere at køre end et elektrisk køretøj,« siger Martin Daum og tilføjer:

»Hvis jeg tilbyder noget, der koster dig 100 euro og noget, som koster dig 200 euro. . . vil du altid gå efter det til 100 euro.«

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.047