23948sdkhjf

Daimlers brutale trumfkort

Daimler Trucks er verdens største – men angriber nu et af de få segmenter, hvor der stadig er plads til forbedring

Daimler Trucks North America præsenterede Western Star 49X i slutningen af 2020. Der er ikke blot tale om en opdatering, men en helt ny model-serie til det nordamerikanske marked.

Western Star er et ikonisk amerikansk lastbilmærke kendetegnet ved sit brutale front-design og karakteristiske look med masser af krom. Traditionelt gør Western Star-lastbilerne sig primært inden for hård anlægskørsel eller som specialkøretøj på det nordamerikanske kontinent.

Daimler er i forvejen suveræn markedsleder i langturssegmentet ”over there” (via datterselskabet Freightliner), men til gengæld har verdens største lastbilkoncern et efterslæb i anlægssegmentet, der over en bred kam er et område, hvor Daimler nu ser muligheder for at spise markedsandele fra konkurrenterne.

For at leve op til dette vækst-potentiale har Daimler Trucks North America designet en komplet ny lastbil helt fra bunden. Den nye Western Star 49X er således udviklet med øje for entreprenør-kundernes skrappe krav, og den nye model er derfor både mere hårdfør, sikrere og lettere. Desuden har Daimler indhentet feedback fra de førende producenter og leverandører af udstyr til lastbiler inden for netop denne branche for at sikre, at 49X-modellen kan indfri deres ønsker om en let og fleksibel opbygningsproces.

Udviklet fra bunden

Daimler og Western Star-brandet startede fra et helt blankt stykke papir med at designe og udvikle en ny lastbil til det helt tunge segment. Den nye Western Star 49X tegner sig derfor for en total vægtreduktion på mere end 150 kg sammenlignet med den eksisterende modelserie Western Star 4900. Vægttabet kan først og fremmest tilskrives den helt nye chassisramme udviklet til anlægskørsel, som både er lettere og testet til at være mere holdbar og modstandsdygtig over for vrid og tryk.

Førerhuset er både lettere og stærkere med det konstruktion af stålforstærket aluminium. Det er 8% lettere end den nuværende 4900-kabine og giver altså samtidig mulighed for mere nyttelast til at styrke lastbilens ”forretningsmodel”.

Når man ser den nye Western Star 49X, er man ikke i tvivl om, at der er tale om en anlægsbil. Det fremgår tydeligt af det lave tag i en slags ”skyttegrav”-design – udviklet til at gøre plads til udstyr øverst på førerhuset, mens man samtidig holder en fornuftig samlet højde på køretøjet.

Helt ny motorserie

Når man åbner motorhjelmen, så har Western Star 49X klare gevinster af at være en del af Daimler Trucks og deres globale udviklingsplatform og ekspertise. Motoren kommer fra Detroit-fabrikken, som også er ejet af Daimler. Der er også tale om en helt ny motorserie, nemlig DD15 Gen 5 udviklet til højere ydelse og længere oppetid. Gearkasserne DT12-V og DT12-VX bygger på den gennemprøvede DT-12-gearkasse, som har fået en indsprøjtning på 100 mio. dollars, som er brugt på videreudvikling og grundige test for at sikre den helt rette nye gearkasse til at drive Daimler-brandet fremad i det nordamerikanske entreprenørsegment.

Nyt er også en række sikkerhedsstandarder i den nye Western Star 49X, som bl.a. har implementeret automatisk bremse-assistent, fodgængerassistent, adaptiv fartpilot og andre af de nyeste funktioner, som kendes fra Daimler-gruppen.

Voldsom testfase

Det er nok fair at sige, at anlægschaufførerne arbejder i de mest udfordrende terræner i verden. Her er holdbarhed og oppetid vigtigere end noget andet sted. Så når Daimler hævder, at den nye Western Star-model er den mest robuste Western Star nogensinde, har det bund i, at 49X’eren har været udsat for de mest ekstreme og krævende test, som Daimler Trucks North America kan stable på benene.

Hertil kommer, at den indiskutabelt er den mest gennemprøvede lastbil i Western Stars historie – den har nemlig været undervejs i 6 år i design- og testfasen og kørt flere kilometer og fået flere ”tæsk” end nogen anden modelserie før. Undervejs har testholdet bl.a. forsøgt at knuse lastbilen med elementer på 20 ton og udsat den samme lastbil for 10.000 vrid i chassisrammen for at simulere en hel livstid for en lastbil i daglig entreprenørkørsel – og 49X’eren har i testfasen tilbragt mere end 400 timer på et kørebånd, hvor den konstant blev udsat for rystelser på hele køretøjet og enkelte komponenter for at fremprovokere sprækker eller defekter.

Daimler Trucks vil netop nu – i begyndelsen af 2021 – påbegynde sit angreb på det nordamerikanske anlægssegment ved at begynde udrulningen af nye Western Star 49X.

Western Star

Western Star har hovedkvarter i Portland, Oregon, USA.

Fabrikken producerer specialbyggede lastbiler til både landevej og anlægsopgaver.

Western Star er et datterselskab til Daimler Trucks North America, som producerer lastbiler til det nordamerikanske marked i de tungeste kategorier, Class 5-8.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079