23948sdkhjf

Danmark får sin første tankstation med flydende gas

Q8 bygger nu Danmarks første tankstation til lastbiler, der kører på flydende gas. Til en start vil chaufførerne tanke LNG (flydende naturgas) på anlægget, men på sigt vil Q8 sælge det 100 % fossilfrie LBG (flydende biogas).

KC LNG leverer anlægget, som forventes klar slut 2021 - anlægget bliver det første af sin slags i Danmark. Den store fordel ved flydende gas frem for komprimeret gas er den længere rækkevidde, fordi gas i flydende form fylder mindre.

Placeringen bliver Q8's IDS-anlæg i Padborg.

- Vi ser en stigende efterspørgsel på bæredygtige løsninger inden for den tunge godstransport, og flere virksomheder stiller krav til, at deres gods fragtes med mere bæredygtige energikilder som fx gas. Vi vil gøre det muligt for vores kunder at komme i gang med den omstilling, og LNG og flydende gas generelt er et meget relevant alternativ til den tunge transport, som ikke bare kan omlægges til el i morgen. Vores kunder sidder ikke og venter, de vil have konkrete løsninger, siger Gert Thomasen, Head of Fleet & IDS fra Q8 Danmark.

Anlægget i Padborg bliver fuldautomatisk og kræver intet personale - chaufføren kan selv fylde sin tank på få minutter. Stationen vil kunne imødekomme alle typer af lastbiler.

Den tekniske løsning leveres i samarbejde med det hollandske firma Liqal. KC LNG leverer anlægget som et nøglefærdigt projekt og står dermed for alt fra projektstyring til civilt arbejde og installation.

Anlægget vil til at starte med levere flydende naturgas, hvor CO2-besparelsen i forhold til diesel er marginal. Ifølge Q8 vil tanken ”på sigt” levere flydende biogas, og det gør ingen teknisk forskel for lastbilerne, om der bliver fyldt natur- eller biogas på tanken. Det vil derfor ikke kræve yderligere omstilling.

Mens LNG-lastbiler endnu mangler at få sit gennembrud på det danske marked, er salgstallene steget voldsomt i de seneste par år i Tyskland. Flere danskejede transportfirmaer med koncern-hovedsæde i det sydlige Danmark har også fået øjnene op for fordelene ved LNG og investeret i en flåde af gas-lastbiler – først og fremmest drevet af maut-fritagelsen i Tyskland for gas-lastbiler, som foreløbig gælder frem til udgangen af 2023.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094