Dansk Byggeri: Femerntunnelen kommer med arbejdspladser på et godt tidspunkt
Ved årsskiftet kommer der gang i byggeriet af Femerntunnelen. Det vil give arbejdspladser og vækst både på Lolland-Falster og i resten Danmark på et tidspunkt, hvor corona og økonomisk krise stadig vil præge Danmark, mener Dansk Byggeri.
»Det er meget positivt, at vi nu endelig kan gå i gang med anlægsarbejdet på Femern-forbindelsen med tunnelelementfabrik, tunnelportal og beboelses- og administrationsbygninger fra 1. januar 2021. Det er allerede sidste år aftalt at igangsætte arbejdet med etablering af en arbejdshavn. Nu bliver begge anlægskontrakter på Femern-forbindelsen også sat i værk, og det giver et nødvendigt skub til vækst og beskæftigelse på Lolland-Falster og i resten af Danmark på et tidspunkt, hvor vi stadig vil kunne mærke den økonomiske nedgang efter corona,« siger branchedirektør i Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri Henrik Friis.
Aftalen mellem den danske og den tyske stat om en fast forbindelse går helt tilbage til 2007, og oprindeligt skulle forbindelsen have været færdig i 2018. Med de seneste forsinkelser på grund af coronakrisen er færdiggørelsen nu udsat til 2029, og den er dermed mere end 10 år forsinket.
»Det er vigtigt, at der ikke kommer flere forsinkelser og udskydelser af det her meget vigtige europæiske tunnelprojekt, der vil binde Skandinavien sammen med resten af Europa. At anlægsarbejdet først for alvor starter til næste år og i 2020’erne kan imidlertid sammen med forhåbentlig andre projekter være med til at holde hånden under anlægsbranchen, som især på det statslige område efterhånden er drænet for opgaver,« siger branchedirektør Henrik Friis.
Når produktionen af de første tunnelelementer starter i 2023, håber Dansk Infrastruktur, at anlægsarbejderne også vil være godt i gang på den tyske side.
»Forbundsforvaltningsdomstolen i Leipzig forventes at være færdig med at behandle klager over godkendelsen fra Slesvig-Holstens miljømyndigheder i september eller oktober i år, og så er de sidste sten fjernet for at realisere Femern-forbindelsen,« siger Henrik Friis, branchedirektør i Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri.