23948sdkhjf

Danske særtransporter kan være i fare

Store dele af særtransport-erhvervet kan være i fare, hvis EU's regler om helbilsgodkendelse helt tager over. Det mener specialforeningen Kran Blok Erfa under DTL.

»Hvis ikke erhvervet kan være sikker på, at visse danske undtagelser fortsætter med at være gældende, kan det true store dele af erhvervet, og vi risikerer at visse dele af særtransporterhvervet måske lægges over på udenlandske transportører, hvis undtagelser for håndbremse-beregningen falder væk,« siger formand for DTL Kran Blok Erfas styregruppe, Jan Kjelgaard.

Farvel til danske særtransportører

En blokvognstrækkers tilladte vogntogsvægt skal i dag beregnes med en parkeringsbremsefaktor på 12 procent i forhold til vægten, hvor der er en undtagelse for blokvognstrækker, som siger, at den største beregningsfaktor er på 56 tons. Hvis undtagelsen falder væk, vil den tilladte vogntogsvægt måske komme helt ned på fx 140 ton, mens det i dag ikke er unormalt med en tilladt vogntogsvægt på flere

hundrede ton.

Reglen har i øvrigt ingen praktisk, sikkerhedsmæssig betydning, idet lastvognsproducenterne leverer blokvognstrækkerne, så alle hjul på blokvognen automatisk bremses, når blokvognstrækkerens håndbremse bliver aktiveret.

Samtidig har andre lande særregler på området, og det vil ifølge Kran Blok Erfa måske betyde, at udenlandske blokvognstrækkere i stedet vil kunne udføre tunge transportopgaver med identiske køretøjer, blot med andre værdier i blokvognsattesten. Det vil kunne betyde et farvel til danske særtransportører.

Det og en række andre usikkerheder i forhold til særtransport samt usikkerhed om bogieliften på 6x2-lastvogne i fremtiden begrænses til maks. 15 procent vægtoverførsel har affødt, at DTL har formuleret en række spørgsmål, som Venstres folketingspolitiker Kristian Pihl Lorenzen stiller til transportminister Benny Engelbrecht.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063