23948sdkhjf

Danske vognmænd om chaufførmangel: Få Vejpakken til at virke

 - Vedtagelsen af Vejpakken og revisionen af godskørselsloven i 2020 er det bedste, politikerne kunne have gjort for at gøre chaufførerhvervet attraktivt igen. Nu skal de så få den til at virke ude på vejene, så vi får stoppet den nedadgående rutsjetur, som branchens omdømme har været på de seneste år.

Det sagde DTL’s adm. direktør Erik Østergaard blandt andet, da han holdt sit oplæg ved høringen om chaufførmangel på Christiansborg torsdag eftermiddag.

- Men det tager desværre tid at få vasket branchens image rent. Imaget som slumlejren i Padborg i 2018 fik skrevet i flammeskrift. Men sagen er jo den, at danske virksomheder igen har fået travlt med transportopgaver udført af chauffører til danske lønninger, fordi de østeuropæiske transportvirksomheder har trukket følehornene og deres vogntog tilbage på grund af godskørselsloven og vedtagelsen af Vejpakken. Det er vi meget tilfredse med i DTL, sagde Erik Østergaard.

- Vi har medlemmer, som må sige nej til ordrer, fordi de ikke kan skaffe chauffører til at udføre dem. Transportvirksomhederne har ikke fået det lettere af, at beskæftigelsen er rekordhøj, det samme er presset på forsyningskæderne. Alt sammen drevet af en økonomi, der buldrer derudaf, sagde direktøren, der også kom med bud på, hvad der kan lette transportbranchens rekrutteringsproblemer:

- I DTL har vi længe foreslået, at myndighederne giver tilladelse til længere og tungere vogntog, som vi kender det fra vores nabolande i Norden. Det ville betyde færre transporter og dermed også færre chauffører til at køre transporterne. At det derudover bonner ud på det belastede klimaregnskab er bare en sidegevinst, sagde han.

Han pegede også på, at vi udfører de anbefalinger, som Vejtransportrådet kom med så langt tilbage som i 2016:

- Vi skal blive bedre til at fortælle om branchen og de muligheder for beskæftigelse, den byder. Gøre chaufførarbejdet attraktivt over for unge, kvinder og ufaglærte. Og så skal der være et tættere samarbejde mellem virksomhederne, skolerne, jobcentrene og a-kasserne, så vi får rekrutteret de chauffører, der trods alt er på markedet.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078