23948sdkhjf

- De ældre chauffører er guld værd for os

Når man har kørt lastbil siden 1967 og har rundet de 72 år, så er det mest nærliggende at trække håndbremsen, deponere lastbilkørekortet og nyde pensionistlivet.

Men hvis der stadig er et friskt menneske bag de 72 år, en lyst til at arbejde og et ønske om at tjene en ekstra skilling, så er det mest nærliggende at fortsætte på arbejdsmarkedet nogle år endnu.

For Lynge Pedersen, der har været lastbilchauffør gennem hele sit arbejdsliv, er der både viljen, lysten og evnen til at fortsætte på arbejdsmarkedet. Som afløser vel at mærke for at tjene lidt ekstra til den daglige husholdning.

Han har derfor, siden han gik på pension for 3 år siden, været chaufførafløser hos LGT Logistics, der transporterer møbler. Han afløser, når de faste chauffører holder ferie eller er syge. Og det kan både være aften- nat eller weekendture. Han gør det fordi, han kan lide at køre, og fordi han gerne vil tjene de ekstra penge, det giver oven i pensionen. Men, for der er et stort men, når Lynge Pedersen tjener penge som chaufførafløser, så går det ud over det beløb, han får i boligstøtte og de pensionstillæg han er berettiget til.

Sagt i kroner og ører betydet det, at ud af de godt 72.000 kroner den 72-årige chaufførafløser har tjent på ét år, får han 18.000 kroner efter skat ud af det. For hans boligstøtte til den lejebolig han bor i bortfalder delvist, i takt med jo mere han får i løn fra LGT.  

»Jeg vil gerne arbejde for at holde mig i gang og for at tjene de ekstra penge. Men det kan ikke betale sig for mig. 18.000 kroner på et år for at arbejde aften, nat og i weekender… det giver jo ingen mening. Og så råber de op om, at vi skal blive på arbejdsmarkedet længere, men der skal være en mening med det. Jeg synes helt grundlæggende, at hvis man går på arbejde, så skal man også have noget ud af det. Jeg er helt med på, at boligstøtte er til mennesker, der ikke kan betale hele huslejen selv, og derfor skal have støtte. Men så synes jeg, politikerne burde overveje at sætte skatten på indkomst for ældre ned. Ellers kan det ikke betale sig at blive ved med at arbejde,« siger Lynge Pedersen.

Store konsekvenser

Med chaufførmangel og et ønske om at bruge danske chauffører på de biler, der kører i Norden, kan det være svært at rekruttere det antal chauffører, det kræver for at drive en stor transportvirksomhed.

Det Horsens-baserede transportfirma LGT Logistics, hvor Michael Wulff sidder som indenrigs disponent, vil rigtig gerne bruge ældre chauffører, der har lysten og viljen til at arbejde. Og han kender godt til problematikken omkring en pensioneret chaufførs ekstra indtjening og beløb fra det offentlige.

»Det er noget flere af vores ældre chaufførafløsere påpeger som et problem. Det er rigtig ærgerligt, at det er sådan, for de her chauffører er guld værd for os. Ligesom alle andre i branchen, har vi svært ved at finde chauffører, så derfor vil vi rigtig gerne have, at de ældre chauffører har lyst til at tage nogle afløseropgaver hos os,« siger Michael Wulff.

Og det har store konsekvenser, hvis de ældre chauffører takker nej til arbejde hos LGT.

»Så må nogle biler stå stille, og det betyder, at vi mister indtjening, og det er vi bestemt ikke interesserede i. Alternativt må der udenlandsk arbejdskraft til, men vi er et dansk firma, baseret i Danmark, så danske chauffører giver bedst mening,« slutter Michael Wulff.  

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062