23948sdkhjf

- De vil ikke fair transport

DEBATINDLÆG:

Diverse politikere og organisationsfolk viser med al tydelighed, at de absolut ikke vil bidrage til fair transport og ordnede løn og arbejdsforhold for Europas chauffører. Transportminister Ole Birk Olesen mener, at man skal forbyde parkering over 25 timer på vore p- pladser, - duer ikke, siger Andreas Steenberg, for så parkerer man bare ved skoler og supermarkederne, Merete Scheclsbeck/Rasmus Jarlov mener heller ikke, at det duer, fordi så holder man på mindre veje og er til fare for trafiksikkerheden.

Men kære politikere, det er udenomssnak. Det handler ikke om parkering. Det handler om, at man ikke må bo i en lastbil, og at det gøres klart i EU-Kommissionens forslag til en ny vejtransportpakke, at det skal stoppes.

Michael Svane er bekymret, fordi man i Tyskland nu vil til at give bøder, når chaufførerne bliver i bilerne, ved det lovpligtige hvil på 45 timer. Der er givet for kort varsel, mener han? Det har aldrig været lovligt, hr. Svane, så hvad mener du med kort varsel?

Trafikminister Ole Birk Olesen ser store problemer i at kontrollere, om chaufførerne nu også opholder sig i bilerne, når de er i gang med at afholde et lovpligtigt hvil på 45 timer. Han mener, at man nærmest er nødt til at overvåge chaufførerne i samtlige 45 timer. Nej, tværtimod, det er ikke nødvendigt, det er faktisk såre nemt at kontrollere, og det kræver ikke engang mange ressourcer, at nogle politifolk kører ud til p-pladserne en søndag eftermiddag (bilerne ville i øvrigt ikke ville være der, fordi så stod de parkeret hos vognmand eller speditør, hvis 45 timers-hvilet blev overholdt) for at se, om der skulle være nogle chauffører i de parkerede biler. Jeg ser det som manglende vilje til, at politikerne vil gøre noget ved problemet, når det påstås, at man er nødt til, at overvåge chauffører i samtlige 45 timer.

Som det er nu, skal man afholde et ugentligt hvil (altså hver uge) på mindst 45 timer. Dette kan dog reduceres til et hvil på mindst 24 timer, som der så skal kompenseres for senest inden tre uger. Det betyder, at hvis man i en 14 dages periode har holdt et reduceret hvil på 24 timer og har overholdt de daglige lovpligtige på 9 og 11 timer, har brugt de tilladte 90 køretimer, skal næste hvil være på mindst 45 timer. Så hvis man ved en kontrol kan konstatere, at chaufførerne ikke har forladt bilerne, er de jo i gang med at afholde et ulovligt hvil på 45 timer, også selv om man "kun" har opholdt sig i bilen i fem timer.  - Politimanden står faktisk og kikker på beviset. Hvor svært kan det være, Ole Birk Olesen. Er der nogle juridiske problemer i det? - Det svarer jo til, at man tager en indbrudstyv på fersk gerning.

I EU-Kommissionens forslag til den nye vejtransportpakke gøres det klart, at chaufførerne skal ud af bilerne, når det lovpligtige ugentlige hvil på 45 timer skal afholdes. Det giver god mening, og det er nok det eneste i kommissionens forslag, der kan gøre op med slaveriet og social dumping, idet man bliver nødt til at have ansatte bosiddende der, hvor bilerne kører.

Som jeg ser det, er forslaget om fri cabotagekørsel i fem dage ligegyldigt. Det gør man jo allerede nu, hvilket er muligt, hvis man har biler nok til rådighed. Det praktiseres jo allerede nu i stor stil, især når der køres skibscontainere til/fra vore havne. Forslaget om dansk løn, når man kører i Danmark er fint, men det kommer aldrig til at ske, hvem skal kontrollere det? Det er jo ikke en politiopgave. Så hvis ikke der kommer noget skat og told med ind over, er dette forslag også uden betydning. Der kører jo udenlandske chauffører rundt i Danmark i biler på gule plader lige nu, og det har de gjort længe.

Leif Therkelsen
Fitting Stationsvej 13
6622 Bække

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109