23948sdkhjf

- Vil ske markante forandringer

DEBATINDLÆG:

Leif Therkelsen overser en meget vigtig detalje i sin beskrivelse af EU-kommissionens forslag til en ny vejpakke.

Det er helt korrekt, at der lægges op til "fri cabotage" i fem dage, som Leif skriver, men nok så væsentligt, skal det ske til gældende overenskomst i det land, hvor cabotagekørslen udføres.

Eksempel: En polsk trækker kommer til Danmark søndag aften med et læs fra Tyskland. Denne trækker kan - i modsætning til i dag - så bruges i fem dage til et ubegrænset antal cabotageture i Danmark, men chaufføren skal altså have dansk løn fra mandag - fredag. Hermed forsvinder "fidusen" jo fuldstændigt for at bruge udlændinge til at køre ture i Danmark.

For de internationale transporter, er der i forslaget lagt op til, at chauffører maksimalt kan opholde sig tre dage i et land på en måned før han skal have løn efter det lands overenskomst. Så hvis en rumænsk lastbil med rumænsk chauffør kører fast mellem Danmark og Sverige, så skal chaufføren have dansk eller svensk løn, hvis han opholder sig i et af landende mere end tre dage på en måned.

Det eneste "smuthul", som EU-kommissionen så mangler at lukke er kombidirektivet. Det arbejdes der mig bekendt også på.

Sammenholdt med det øgede fokus på ugehvil og snarlig indførelse af tachografer med GPS, er jeg ret sikker på, at der vil ske markante forandringer på vejtransportområdet og ikke nødvendigvis til det dårligere set med danske briller.

Den store joker i dette spil er naturligvis, om EU-kommissionen kan få sit forslag uændret gennem EU-parlamentet.

Bernt Clausen
Træbuen 7
8670 Låsby

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109