23948sdkhjf

3F versus Krifa - svar til d'herrer

Debatindlæg:

- Svar til Bo Brink Jespersen – Morten Slot Thomsen – Michael Westergaard – Jens Dyrberg

Bo Brink Jespersen - det er jo netop det, vi har gjort. Tror det du tænker på er Krifa´s kørsel med overnatning og 3F´s eksportoverenskomst, men dem kan du jo ikke sammenligne, da 3F eksportoverenskomst ikke må bruges til indenrigskørsel i Danmark, ja vi ved godt mange bruger den indenrigs, men dette er ulovligt.

Så eneste overenskomst som er dækkende ved indenrigskørsel, hvor der foregår overnatning, er 3F`s overenskomst som vi har brugt i vores udregninger.

Jens Dyrberg - det kommer jo ikke denne her sag ved, hvad Krifa’s overenskomst er på timelønnen, her i vores regnestykke har vi regnet ud fra hvad en chauffør tjener på et døgn når han overnatter i bilen og vi har på intet tidspunkt i vores udregning givet udtryk for hvor mange timer en chauffør har på en uge - en måned - et år.

Og hvad pensionsordninger angår så er dette jo en helt anden sag – ”nogle kan lide moderen og nogle kan lide datteren”

Og sådan er det helt sikkert også med pensionsordninger.

Michael Westergaard - da vi ikke kender andres trækprocent og fradrag er det jo svært for os at lave dette regnestykke.

Men tror godt vi ved, hvad det er, du hentyder til - nemlig udefradraget på 498,- kr. som rigtig mange går og tror flytter en hel masse, men det gør det rent faktisk ikke.

Chaufføren sparer i skat ved en trækprocent på 40%:

40% á 498 = 199,20kr

Så langt så godt, men senere i livet mister han/hun så:

12,50% feriepenge

6,75% frihedsopsparing

3,40% særlig opsparing

8,00% pension

30,65% i alt

Omregnet i kr./øre bliver det så 30,65% á 498,- = 152,64

498,- kr. udbetalt som alm. løn:

Feriepenge          12,50% á 498 = 62,25

Frihedsopsparing 6,75% á 498 = 33,62

Særlig opsparing  3,40% á 498 = 16,93

I alt                                                      112,80 + 498,00 =610,80

Minus skat                                             40% á 610,80 =244,32

I alt                                                                                       366,48

Plus Pension 8% á 498 =                                                    39,84

I alt til rådighed                                                                406,32

498,- kr. udbetalt som udefradrag:                          498,00

Difference                                                                             91,68

                             

Så alt i alt får chaufføren kun lidt ud af de 498,- kr. i forhold til, hvis lønnen udbetales som alm. løn nemlig 498,00 minus 406,32 som er = 91,68kr.

Til sammenligning så sparer vognmanden 152,64kr. nok ikke så underlig han gerne vil udbetale lønnen som udefradrag.

Med 220 arbejdsdage på et år bliver det til en del penge nemlig 220 X 152,64 = 33580,80kr. og det er vel at mærke ud over det store beløb, som han sparer ved at aflønne efter den forkerte overenskomst.

 Morten Slot-Thomsen - nu har vi vist på ingen måde givet udtryk for, i vores udregning, at der arbejdes 13 timer

hver dag, men bare brugt 13 timer fordi vi ved mange chauffører har arbejdsdage på 13 timer ind imellem, så vi

lader på ingen måde hånt om noget som du antyder i dit skriv, bare så vi lige har dette på det tørre.

Når det så er sagt, så ved både vi og du jo godt, hvad der foregår ude i den virkelige verden og hvor mange timer, der arbejdes.

Vi ved ikke, hvor du kigger er i 3F overenskomsten, for vi kan ikke finde noget sted, hvor der står, der må trækkes en time i pause.

Og jo, det fremgår klart og tydeligt, at der er 7,5 normaltimer hvis du vel og mærke har læst og forstået hele regnestykket.

Ja vi er helt sikker på din vognmand betaler løn efter 3F´s overenskomst, men helt ærlig hvorfor vil du så ikke bakke om dette her?

De vognmænd som afregner efter Krifa´s overenskomst er jo med til at underminere forretningen for alle de seriøse

Vognmænd, der betaler den løn, som overenskomsten nu engang kræver.

Hvis du virkelig ønsker, at din vognmand skal overleve så prøv lige at tænk lidt over, hvad det er, du selv har skrevet.

Det her problem er jo langt større end problemet med alle østchaufførerne eller i hvert tilfælde lige så stort.

Vi kan love dig for, vi formænd/næstformænd-vognmænd, og hvad du ellers hentyder til, bruger rigtig rigtig mange

kræfter på at få stoppet brugen af udenlandsk arbejdskraft.

Med alle det kræfter vi bruger på at bekæmpe brugen af udenlandsk arbejdskræft er det virkelig deprimerende at

læse det som du skriver, det viser jo tydeligt du intet aner om hvor mange kræfter og timer der bruges daglig både til gavn for dig og din vognmand – vores mavefornemmelser siger os bare at ingen af jer støtter op om de faglige forbund og arbejdsgiverforeninger som bruger store resurser på at få sat en stopper for brugen at billig udenlandsk arbejdskræft.

Hvis alle dem som bruger deres kræfter på at kritisere dem som virkelig gør noget ved problemet nu også selv

begyndte at arbejde på at gøre noget konstruktivt ved problemet, så kunne vi nå rigtig langt.

Inden I kritiserer andre så prøv at stille jer foran et spejl og spørg så – hvad gør jeg selv ved problemet, og hvad kan jeg evt. gøre yderligere.

Husk på - når man peger på én, er der altid 3 fingre, som peger på en selv.

Til sidst kan vi da lige sige, at alle de vognmænd som udbetaler udefradraget på 498kr. uberettiget til deres chauffører,

hvilket der er mange, som gør, ja de snyder den danske stat for 199,20kr pr. dag pr. chauffør.

Mon ikke også de underminerer vores samfund i en fandens fart!?

Per Rasmussen og Flemming Thisgaard 
Klakringvej 62 og Hjortsvangen 56
7130 og 7323
Juelsminde og Give

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.126