23948sdkhjf

ATL-direktør: Vi er i en international chaufførkrise

- I Storbritannien mangler der brændstof på tankstationerne og varer i supermarkederne. Det skyldes, at der er en alvorlig mangel på lastbilchauffører til at bringe varerne ud. Og nu bliver der lokket med visum til europæiske lastbilchauffører, der vil køre for britiske virksomheder. Storbritannien er dog langt fra det eneste land, som er ramt af chaufførmangel.

Det siger direktør i ATL, Lars William Wesch, i en nyhedsmail fra arbejdsgiverorganisationen.

- Sammenlignet med februar 2020 – altså før coronakrisen satte ind - er antallet af jobopslag efter lastbilchauffører steget dramatisk over hele Europa, skrev The Economist i forrige uge.

- I Tyskland er antallet af jobopslag steget med 67 procent, i Spanien med 95 procent og i Italien med 105 procent. Vi kan med god ret konstatere, at vi er i en international chaufførkrise.

- I Danmark mangler ni ud af ti transportvirksomheder chauffører, og vi kan ikke regne med, at vi kan hente lige så mange chauffører i udlandet, som vi har gjort tidligere. Vi skal altså blive endnu bedre til at hente medarbejdere til branchen – det gælder ikke mindst unge, medarbejdere i andre fag og kvinder. Og endnu flere skal simpelthen ind og tage en lærlingeuddannelse eller blive uddannet chauffør via AMU. Det er ikke kun en brancheopgave - det er en samfundsopgave.

- Når det er sagt, skal vi ikke opgive kampen om at tiltrække udenlandske chauffører. I ATL og DI oplever vi, at flere vognmænd søger råd om udenlandsk arbejdskraft på overenskomst, fordi det er nødvendigt at få flere hertil for at klare efterspørgslen. Den rådgivningsopgave er vi naturligvis klar til at løfte.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093