Debat

3. januar 2020 - 01:42

App linkNu på Google Play

- Cabotage-lastbiler skulle hjem fra begyndelsen

- Cabotage-lastbiler skulle hjem fra begyndelsen

3. januar 2020 - 01:42

Redaktionen har modtaget nedenstående debatindlæg som reaktion på dette indlæg:

 

Kære Jens Dyrberg.

 

Allerførst et godt nytår til dig og tak for dine indlæg i debatten, som jeg altid læser med stor interesse og rigtig ofte er enig i.

 

Jeg er ikke uenig med dig i, at kravet om at skulle vende hjem til hjemlandet skal være der. Vores ikke uforbeholdne enighed består alene i, at dette krav var i cabotagereglerne fra begyndelsen.

 

Går vi tilbage til de første udgaver af cabotagereglerne/forordningen (ca. 2007 og før), da stod der, at lastbilen efter en afsluttet cabotagetransport skulle vende tilbage til hjemlandet. Det var endog detaljerede beskrevne regler for, hvordan en lastbil, der havde udført en cabotagetransport i et givet land, skulle forholde sig til optagelse af returlæs, som skulle foregå i retning mod hjemlandet. Uden at håbe, at det bliver for indviklet, vil jeg gerne give et lille eksempel på, hvordan det skulle foregå.

Eksempel:

En græsk lastbil aflæsser en cabotagetransport i Danmark. Tager man efter aflæsning returlæs i aflæsselandet direkte til hjemlandet, var alle problemer jo løst.

Tog man derimod returlæs til et andet land end hjemlandet – her f.eks. Tyskland – var dette kun lovligt, dersom aflæsseadressen havde direkte retning mod hjemlandet. Dvs. at en græsk lastbil ikke måtte optage læs i DK til f.eks. den hollandske grænse. Hvorimod læs til f.eks. München var ganske i henhold til reglerne.

 

Og sådan var det fremdeles, at efter endt cabotagetransport skulle man hjem. Og optog man yderligere returlæs i det nye aflæsseland, så skulle det følgende aflæssested også bringe dig nærmere hjemlandet. Og så fremdeles, at evt. efterfølgende læs på samme tur skulle bringe dig nærmere hjem.

Jeg kan yderligere oplyse dig om, at de ledende arkitekter bag trylleriet med at få ”kridtevittet” reglen om hjem til hjemlandet ud af reglerne i høj grad skal tilskrives ITD og Dansk Industri Transport. Virkeligheden var nemlig den, at pludselig stod det bare ikke mere i fornyede udgaver af forordningen.

Så tak dem, der takkes bør i den forbindelse. Jeg synes derimod ikke, de bør æres.

 

Jeg kan sige dig, at FDL stod temmelig alene med modstanden mod det store og dyre lobbyarbejde, som blev udført og med stort held for ovennævnte aktører. Selv ikke DTL var markant i argumentationen imod det, der foregik. Men det var jo også før, Erik Østergård havde set faren deri.

Christian Jensen

Formand for FDL

Nordvej 12

9900 Frederikshavn

Læst i alt:

5613 gange

Læses i øjeblikket af:

1

Til forsiden

Giv os din kommentar på ovenstående artikel:

Denne artikel er låst. Ønsker du adgang til låste artikler klik her for at købe et abonnement

 

 

Kundeservice

Danske Transport Medier APS
Adelgade 85A, 1. sal
8660 Skanderborg
Tlf: +45 70 250 350
CVR: 19999181

Afstemning

{%binding poll.title%}

{%Binding option.title%} - {%if option.number_of_votes%}{%binding (option.number_of_votes * 100.0 / totalVotes).ToInt%}%{%else%}0%{%endif%}

{%binding totalVotes%} stemmer i alt

Tidligere afstemninger