23948sdkhjf

- Chauffører og vognmænd må selv tage ansvar

Debatindlæg:

Jeg undrer mig over, at der er nogen, der mener, at en transportkøber/speditør skal/kan være medskyldig i, om deres transportleverandør udfører en transportopgave i forhold til loven om køre- og hviletidsreglerne, - og alle andre love, selvfølgelig. Det er chaufføren/vognmandens problem. Det er ham, der kører bilen.

Det er vognmandens pligt, at han eller hans kunde, hvis denne disponerer bilen, skal tilrettelægge kørslen således, at loven kan overholdes. Under alle omstændigheder er det vognmandens objektive ansvar. Kan lovene ikke overholdes på grund af en urealistisk stram tidsramme, må chaufføren/vognmanden takke nej til kørselsopgaven.

At kunne gøre tredjepart medskyldig i overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne er ønsketænkning. Man får aldrig en dommer til at dømme en transportkøber/speditør medskyldig, fordi en chauffør/vognmand føler sig presset til at køre ulovligt.

Men jeg er helt på det rene med, at en transportkøber/speditør skal kunne være medansvarlig, hvis man afhenter en plomberet trailer, så chaufføren ikke har mulighed for kontrol, hvis der for eksempel er mangelfuld surring eller andre forhold, der gør, at traileren ikke er lovlig at køre med.

Nu mener formanden for SKV- DTL’s Specialforening for Kurér- & Varebiler, Thomas Jensen, også, at kunderne skal kunne hænges op, hvis transportøren ikke overholder gældende love? Thomas Jensen nævner, at man er presset på grund af priserne. Ja, desværre, men det hindrer jo ikke, at det er muligt at køre lovligt.

Jeg vil kraftigt understrege, at jeg ikke på nogen måde går speditørernes ærinde, men jeg mener, at chauffører/vognmænd som alle andre må tage ansvar for deres handlinger.

Leif Therkelsen
Stationsvej 13
6622 Bække

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.126