23948sdkhjf

- De “kunster” jeg har lavet i min tid som chauffør har aldrig været andres skyld

Kommentar til dette indlæg:

- Så blev jeg til en Hr. Therkelsen, Michael?

Vi kender jo ellers hinanden rimelig godt, men det bunder jo nok i den kritik jeg har ytret af DF, og fordi, vi ikke er enige om speditøransvar.

Ja, Hr. Therkelsen mener, at i visse tilfælde, og ikke i andre, at det er rimeligt, at en kunde/speditør har medansvar. Som når en chauffør henter en trailer hos en kunde/speditør, når kunden har læsset, har chaufføren ofte ikke har mulighed for at vide om der er surret/læsset rigtigt - f.eks. med maskiner. Og jo, - det sker, måske ikke så tit med en p trailer, men det sker hver dag med containere.

Nej, jeg mener ikke, at en kunde/speditør SKAL have et medansvar, hvis der køres ulovligt i forhold til KH-reglerne. Det er rigtigt, at nogle vognmænd, overlader en/flere biler, som speditøren frit kan disponere over, men det fratager da ikke vognmanden for det objektive ansvar. Der er tale om to adskilte virksomheder, hvilket betyder, at man hver især skal sørge for at gældende love overholdes.

Jeg mener heller ikke, at kunden/speditøren KAN have et medansvar når der køres ulovligt. Jeg tror ikke på, at man nogensinde får dommerstanden til at dømme, en kunde/speditør medskyldig i KH-sager. Fordi man ikke kan gøre tredje-part medskyldig, når en chauffør kører ulovligt, - kun vognmanden, der har objektivt ansvar, - der findes jo ikke nogen grund til at køre ulovligt. Hvis man evt. har en hastetransport, må vognmanden sætte to mand på bilen.

Ulovlig kørsel handler jo i bund og grund kun om ekstra indtjening/omsætning, altså rent profit, og ulovlige ugehvil handler kun om at spare penge til en rigtig bolig eller et hotel.

Og jo, du har ret Michael. Jeg er også blevet presset, med ord som: hvis du ikke kan nå en given tur, så finder vi da bare en anden, - når jeg så alligevel har gjort det, var det jo netop fordi, der var en god indtjening i det (jeg ville ikke miste den tur) og det er lige præcis grunden til, at østeuropæerne lader sig presse i dag.

Men tiden er en anden, og det er mange år siden, at en speditør har kunnet presse mig til ulovligheder, og derfor mener jeg heller ikke der skal være formildende omstændigheder for østeuropæerne, de skal tage ansvar, som danske chauffører og vognmænd skal det. Det skal gøre ondt på pengepungen, før man lærer det, også for østeuropæerne, de har kørt her i over femten år nu.

Jeg så meget hellere, at politikerne, (DF) bruge deres krudt på allerede eksisterende regler, såsom at vedvarende cabotage-kørsel, og ulovlige ugehvil blev stoppet med en effektiv kontrol. Det er håndgribelige lovbrud, som politikerne kan gøre noget ved her og nu, hvis de vil (reglerne er klare nok) – hellere det end tvivlsomme tanker om, at kunne gøre andre medskyldige for egne handlinger.

Ps. jeg har aldrig haft den tanke, at de “kunster” jeg har lavet i min tid som lastbilchauffør har været andres skyld. Men sådan skal det måske ikke være mere?

Mvh. Leif

Leif Therkelsen
Stationsvej 13
6622 Bække

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109