23948sdkhjf

DEBAT: Kender ATL chaufførers vilkår?

Direktør Lars William Wesch, ATL, vil have de positive historier frem i lyset. Det vil vi andre også gerne, men der er bare ikke så mange af dem. Jeg tror ikke, Lars William Wesch er klar over, hvad man byder chaufførerne.

Det er faktisk rigtig trist, at der ikke er ret mange, der vil tage over efter os gamle, fordi det er faktisk et rigtigt dejligt job, som er (retter lige til var) respekteret. Det er det ikke mere. Vi er nærmest at betragte som et nødvendigt onde. Jeg forstår godt, at unge mennesker ikke gider et liv i en lastbil.

Lars William Wesch efterlyser konkrete fakta, her kommer et par:

Lars William Wesch mener, at man har en god løn. Det har man ikke. Timelønnen er ikke god, men man kan have en god månedsløn, fordi man har mange timer. Og det skal lige nævnes, at mange ikke får overenskomstmæssig løn. Ofte fordi vognmanden ikke får den rigtige pris for kørslen, så han kan betale den rigtige løn.

Jeg ved ikke, hvad Lars William Wesch forstår ved gode arbejdsvilkår, som han jo mener, vi har. Lastbilchauffører må meget ofte affinde sig med at forrette deres nødtørft i skoven, fordi der er ekstremt mangel på steder, hvor man kan få et måltid mad og et bad her i landet. Vognmanden kræver jo naturligvis køretiden brugt. Så hvis man kan køre til kunden, skal man selvfølgelig det, og det betyder, at man ofte holder på en p-mulighed i nærheden af kunden - midt i ingenting.
Arbejdsvilkår er også urimeligheden i, at chauffører ofte leverer om natten hos små kunder, hvor der ikke er nogen tilstede, det øger faren for overfald, og ved et evt. uheld kan man ikke få hjælp. Det burde være forbudt at levere sådanne steder, når man er alene.

Så er der lige problemet udenlandsk arbejdskraft:

De største transportaktører her i Danmark har med al tydelighed vist, at de ønsker de billigst mulige chauffører, man kan optrævle, og dem henter man i Østeuropa. Og da politikerne ikke træder i karakter og sørger for, at gældende love bliver overholdt, så der ville være den nødvendige regulering, må vi forvente, at der i fremtiden kommer flere.

Østchaufførerne kører ikke kun i udenlandske biler. De kører også i danske biler med danske plader på (og de aflønnes ikke efter dansk overenskomst). Så kan det vel ikke undre Lars William Wesch, at der nok er mange potentielle danske chauffører, der ikke ser en fremtid i transporterhvervet.

Leif Therkelsen
Stationsvej 13

6622 Bække

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156