23948sdkhjf

- Det bliver ikke ”jul hver dag”

 Debatindlæg som kommentar til denne artikel:

- Preben Nielsen foreslår overhalingsforbud 24/7-365 for lastbiler på alle motorveje, idet vi må forstå, at det er overhalende lastbiler, der er skyld i alle ulykker på motorvejene. Ud over der intet statistisk belæg er for denne påstand, så tror jeg ikke, man skal håbe på, at det ”bliver jul hver dag”, hvis man indfører endnu flere overhalingsforbud.

Ifølge vejdirektoratets tal, så falder antallet af tunge køretøjer i overhalingsbanen fra ca. 3 % uden overhalingsforbud til 0,5-1 % med overhalingsforbud. Begge dele er uendeligt små tal, og derfor er effekten af overhalingsforbud for lastbiler da også i vidt omfang udeblevet. Der skabes ikke bedre fremkommelighed. Det eneste, der gør det, er flere spor.

Med hensyn til dit speedometer, så prøv engang at kontrollere med et GPS-system (navigation eller mobiltelefon), hvor stærkt du egentlig kører, når din personbils speedometer viser 80 km/t. Jeg tror, du vil blive overrasket.

Bernt Clausen
Træbuen 7
8670 Låsby

 

- Det, synes jeg, er helt fint. I går overhalte en lastbil op ad Haderslevvej. Det var helt forrykt. De skal blive i indersporet.

Elinor Gravgaard Kristensen
Sandager 7
6500 Vojens

 

- Jeg kan ikke genkende din historie om, at når du kører 80 km på en landevej, kører der 10-15 lastbiler bag dig. Men må give dig ret, at der køres op til 80 km/t på landevejene. Jeg vil også give dig ret i, at det giver ingen mening, at lastbilerne overhaler, når der kun er et par km/t til forskel.

Men jeg ser dig, som en bilist der mener, ”at jeg skal frem, jeg har travlt, så du skal frem, de der lastbiler skal bare køre i én række”, hvilket kommer til at betyde, at hastigheden kommer ned for alle - også personbilerne.

Jeg er overbevist om, at jo mere ens hastighed, vi kører med, jo færre ulykker. Derfor skulle man måske gøre det modsatte, fjerne overhalingsforbud for lastbiler og sætte hastigheden for lastbiler op til 100 km/t (det er fuldt forsvarligt med en moderne lastbil) og for personbiler ned til 100 km/t. Så får men en mere glidende trafik uden propper.

Men det går jo nok ikke. Alle i de små firehjulede ville protestere og føle sig dybt krænket over, at de også skal bidrage til en mere sikker trafik.

Leif Therkelsen
Stationsvej 13
6622 Bække

 

- "Det er meget beskæmmende, når man gang på gang hører folk fra transportsektoren beklage sig over, at det tager for lang tid at rydde op efter uheld, når det er deres egne chauffører, der er skyld i de fleste uheld på grund af disse fuldstændige vanvittige og unødvendige overhalinger", skriver du.

Jeg synes, det er meget beskæmmende, at du slynger en sådan udokumenteret påstand ud, for den passer jo ikke. Læs i stedet HVU's rapport om de hyppigste årsager til trafikulykker i Danmark. Rapporten er godt nok fra 2014, men årsagerne i dag er nok de samme nu som tidligere.

Og få så lige kalibreret speedometeret på din personbil. Når du ligger og leger politi på A13, kører du sikkert 5-6 km/t langsommere, end dit speedometer viser pga. indbygget fejlvisning. En lastbils speedometer kalibreres hvert andet år, så det viser den korrekte hastighed. Og at politiet sjældent griber ind over for lastbiler, der kører 80 km/t på landevejene, skyldes jo nok, at politiet er kloge nok til at vide, at det ikke er de 80 km/t, der er problemet, men at det er hastighedsforskellene mellem de forskellige trafikanter, der skaber frustrationer og hasarderede overhalinger. Og det problem bliver mindre udtalt, når det rent faktisk bliver lovligt for lastbilerne at følge trafikrytmen bedre end nu.

Husk, at ingen trafikanter har mere ret til at køre på vejene end andre. Til gengæld har alle trafikanter pligt til at vise hensyn til hinanden. Det gælder især for bilister, der har meget nemmere ved at manøvrere, bremse og accelerere deres små biler, end lastbilchauffører har for at gøre det samme i deres tunge vogntog.

Mikael Friis
Stenosgade 5, 4.tv.
1616 København V

- Hvis man ikke har tid til at vente på, at erhvervslivet og deres lastbiler prøver at få varerne ud til tiden, så skulle de private bilister nok have kørt hjemmefra lidt før.

Per Nielsen
3600 Frederikssund

 

- At give lastbiler et generelt overhalingsforbud vil ikke hjælpe noget på tosporede motorveje. Det højre spor vil så være fyldt op af lastbiler, og det venstre vil være fyldt op af alle andre køretøjer, hvis fart er bestemt af den langsomst kørende, f.eks. en bil med campingvogn, der kører 100 km/t. Pointen er, at der hverken er plads eller vilje til at trække ind i højresporet.

Jens Peter Krarup
Langesøvej 11
7200 Grindsted

 

- Det er så sandt, som det er sagt. Det vil hjælpe helt fantastisk i stedet for, at lastbiler skal foretage overhalinger, som varer flere kilometer.

Marianne Vingaard Littau
Lundsbjergvej 39
5863 Ferritslev Fyn

 

- Hvad med, at man i stedet laver en regel om, at den, som bliver overhalet, sænker farten kort, så er den anden forbi, og det vil glide meget bedre. Jeg mener, at de drenge, som kører lastbil, faktisk hjælper hinanden. Så mon ikke de alle kan se fordelen i det.

Thomas Rix-Møller
Frøhaven 20
2630 Taastrup

- Lastbiler er ikke problemet, det er personbiler der skaber problemer, når de stresser for at komme forbi, i stedet for at tage det roligt og følge trafikken.

Svend Erik Andersen
Ulvmosevej 6
9870 Sindal

- Det er da også forfærdeligt, at du måske bliver 5 minutter forsinket, fordi en lastbil skal overhale.
Hvad den forøgede udledning af CO2 og udstødning der måtte komme, hvis lastbilen skal ligge og sejtrække bag en anden lastbil.
Du vil vel også gerne have mulighed for at købe de varer, som lastbilen eventuelt kommer med.

Mette Damgård
Kastrupvej
4300 Holbæk

- At give lastbiler et generelt overhalingsforbud vil ikke hjælpe noget på 2 sporede motorveje. Det højre spor vil så være fyldt op af lastbiler, og det venstre vil være fyldt op af alle andre køretøjer, hvis fart er bestemt af den langsomst kørende, f.eks. en bil med campingvogn der kører 100 km/t. Pointen er, at der hverken er plads eller vilje til at trække ind i højre sporet.

Jens Peter Krarup
Langesøvej 11
7200 Grindsted

- Jeg er meget uenig med Preben. Jeg savner virkelig fakta, når der bliver lagt sådanne påstande på bordet. "Når det er deres egne chauffører, der er skyld i de fleste uheld, på grund af disse fuldstændige vanvittige og unødvendige overhalinger". En udtalelse som denne lyder helt vanvittig, i mine øjne, uden at den faktisk er forfulgt af fakta, der beviser denne påstand. At en personbil kører galt på grund af en lastbil, der overhaler, kan aldrig nogensinde være lastbilens skyld, men mere personbilister, der mangler opmærksomhed i trafikken og evnen til at forudse.

Nicklas Meyhoff-Nissen
Nikolaus-Matthiesen-Straße 16
24941 Flensburg

- Det er fint, at bilister mener, der skal være permanent overhalingsforbud.
Men prøv at komme en tur til Tyskland, hvor de har dette. Det er én lang lastbil-kø, der tit og ofte snegler sig afsted med 40-70km/t og er 10-20-30 kilometer lang. Og uheld på uheld sker, fordi bilister kaster bilen ind mellem disse, for at komme af og på motorvejen.
Dagligt på A2 fra Magdeburg - Dortmund, er der uheld og spærret motorveje. Flere gange om dagen. Hvis dét ikke koster samfundet penge og tid, så ved jeg ikke, hvad gør.

I dag disponerer man gerne cirka 1 døgn ekstra, hvis man skal krydse Tyskland. Det er et stort kaos pga. eksempelvis overhalingsforbud. Fordi for eksempel østeuropæiske chauffører alligevel er afsted 2-3-4 måneder ad gangen, og de skal jo sikkert holde og vente 1-2-3 dage eller uger, på returlæs. Så hvorfor skynde sig.
Vi/jeg lever næsten af dag-til-dag leveringer, så derfor altid på grænsen til de 89 km/t som en lastbil jo er begrænset til.
Når så bilister udtaler sig – bilister som kører mellem 15-40000 kilometer om året, så har de udråbt sig selv til verdensmester af vejene. Vi chauffører kører altså 100-150000 kilometer om året.

Frank Poulsen
Domhusgade
6000 Kolding

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095