Debat

23. august 2022 - 10:38

App linkNu på Google Play

- Det er kun chaufføren/vognmanden, der har ansvaret for, at der køres lovligt

- Det er kun chaufføren/vognmanden, der har ansvaret for, at der køres lovligt

Leif Therkelsen, vognmand, Bække. Arkivfoto

23. august 2022 - 10:38

Kommentar til dette indlæg:

 

Der er meget debat om dette medansvar. Det undrer mig, at nogen kan mene, at en kunde/speditør skal have et medansvar, når en chauffør/vognmand kører ulovligt. Det er kun chaufføren/vognmanden, der har ansvaret for, at der køres lovligt. Den er ikke meget længere.

Når en vognmand overlader en bil til en speditør, og denne disponerer bilen, så mener mange åbenbart, at vognmandens objektive ansvar skal bortfalde? Det er altid vognmanden ansvar, at lovene overholdes.

Der skrives om, at nogle chauffører ikke “tør” sige nej til at lade sig presse til at køre ulovligt for at nå en tur, der ikke kan køres inden for lovens rammer. Ofte er det en østeuropæisk chauffør (lovene gælder altså også for øst, og andre chauffører fra fjerne lande), der så kan miste sit arbejde og ikke kan forsørge familien. Og ja, det er nok rigtigt, men her skal vognmanden jo netop træde i karakter og sætte stolen for døren hos speditøren. Blandt andet derfor er det nødvendigt, at det alene er vognmandens opgave at have ansvaret (vognmanden har jo allerede i dag det objektive ansvar) for, at der kan køres lovligt. Men jeg er da klar over, at især vognmænd, der driver deres virksomhed via en postkasse i et østland, nok ikke “råber” særligt højt, når speditøren ikke disponerer, så der kan køres lovligt - eller over, at chaufføren ikke siger fra.

Det store problem er jo, at vognmændene ikke har lært at sige nej til kørselsopgaver, der ikke hænger sammen. Og det er også rigtig svært, de faste udgifter skal jo betales (jeg har jo selv kørt for billigt, men da jeg havde ansatte, fyrede jeg de to ansatte, jeg havde, og solgte bilerne, fordi jeg ikke kunne betale overenskomstmæssig løn). Jeg skriver dette, fordi jeg ved, at nogen vil bebrejde mig, at jeg selv kørte videre med én bil), men hvis ikke vognmanden selv sætter en stopper for at køre for de for lave transportpriser ved at sige nej, bliver det aldrig anderledes.

Men tilbage til medvirkeransvar. Lige et tænkt eksempel: Hvis en kunde får et stilladsselskab til at opstille et stillads i forbindelse med renovering af en bygning, og dette stillads er ikke opstillet i forhold til loven, og stilladsselskabet får en stor bøde, skal stilladsfirmaet kunde så være medskyldig i det?
Når det handler om transport, skal kunden/speditøren åbenbart være medskyldig. Hvorfor?

Er der nogen, det tror på, at en speditør vil kunne dømmes, hvis en vognmand kører ulovligt, fordi vognmanden har påtaget sig en kørselsopgave, som speditøren jo altid vil påstå, kan køres lovligt. Hvis det så viser sig, at det kunne turen så ikke, desværre, hvad så? I en retssag vil dommeren jo sige til chaufføren/vognmanden, ”jamen har du ikke mere køretid, så må du jo bare stoppe, og køre igen, når du igen har lovlig køretid, uanset om du kan nå den termin, der er sat, eller ej”.

Leif Therkelsen
Stationsvej 13
6622 Bække

Læst i alt:

3037 gange

Læses i øjeblikket af:

0

Til forsiden

Giv os din kommentar på ovenstående artikel:

Denne artikel er låst. Ønsker du adgang til låste artikler klik her for at købe et abonnement

 

 

Kundeservice

Danske Transport Medier APS
Adelgade 85A, 1. sal
8660 Skanderborg
Tlf: +45 70 250 350
CVR: 19999181

Afstemning

{%binding poll.title%}

{%Binding option.title%} - {%if option.number_of_votes%}{%binding (option.number_of_votes * 100.0 / totalVotes).ToInt%}%{%else%}0%{%endif%}

{%binding totalVotes%} stemmer i alt

Tidligere afstemninger