- Det ér ikke nødvendigt at holde lastbilen under observation i 45 timer
Kommentar til dette debatindlæg:
Kære Otto Pedersen, jeg kan godt læse, hvad du skriver. men jeg kan ikke forstå, du mener, det er synd for de udenlandske chauffører. De har selv valgt, at de vil arbejde som lastbilchauffører, og når de kører lastbil i Danmark, skal de selvfølgelig følge lovgivningen i Danmark. Det er nu engang ham, som holder i rattet, der har pligt til at sætte sig ind i landets forhold og love. Og bøderne til de danske chauffører er bestemt ikke under niveau.
Det virkelige problem skriver du ikke noget om. Hvem var det som ved lobby og spin fik tilrettelagt lovgivningen, så det har været muligt for danske moderselskaber at hænge postkasser op i Østeuropa med det ene formål at få hvide nummerplader på deres danske motorvogne samt bemande dem med den billigste chaufførarbejdskraft, der kan findes og tilføres EU?
Din slutbemærkning om, at myndighederne bryder ind i en hvileperiode og bryde ind i tachografen, lyder dramatiseret. Danske chauffører oplever det samme. Men det er nok de færreste danske chauffører, som holder regulært ugehvil ulovligt i lastbilen.
Det har jo vist sig, at det ikke er nødvendigt at holde en aktuel lastbil under observation i 45 timer, den skal blot kontrolleres søndag sidst på dagen.
Jens Groot, kontorleder FDL
Borgergade 13
8970 Knejsted