23948sdkhjf

- El er interessant, men hvor får vi den største klimagevinst?

Debatindlæg:

 Alle tror på el. Den skal revolutionere vores bilpark og transportsektor og dermed sikre en grøn transportbranche. Og ja el er fantastisk og fuld af muligheder. For lastbilerne gælder det fx, at vores byer slipper for både støj og emissioner, hvorfor el umiddelbart virker som den ultimative win-win løsning.

Men med tunge el-lastbiler følger en række udfordringer; blandt andet fordi el er en ikke-ubetydelig investering. Faktisk koster en el-lastbil næsten tre gange mere end en traditionel diesel-lastbil, ligesom der skal investeres i en ladestation på hjemmebasen. Og den pris kan være skræmmende høj for en selvstændig vognmand, der ikke har andre steder at sende regningen hen end til sine kunder. Og det kræver så, at transportkøber er parat til at betale mere for kørslen.

Så selvom initiativet og tanken er både god og bæredygtig, så afholder merudgiften de fleste vognmænd - store som små - fra at investere i el-lastbiler.

Det er uheldigt, hvis el-lastbiler præsenteres som den eneste vej til en grønnere transportbranche, da økonomien udgør en hindring for mærkbar grøn omstilling. Det ensidige fokus på omstilling til el kan med andre ord ligefrem have en negativ effekt på grøn fremgang, og det er en skam, når nu der rent faktisk findes økonomisk attraktive alternativer til rådighed, der tilgodeser såvel vognmand som kunder og klima.

Der er ikke nogen grund til at læne sig tilbage, hvile på laurbærene og vente 5-10 år på, at el-lastbilen (forhåbentlig) er blevet billig nok og har tilstrækkelig rækkevidde til, at en investering kan svare sig. For der findes allerede en løsning, der er både grøn og økonomisk forsvarlig: lastbilen, der kører på biogas.

I forhold til den traditionelle diesel-lastbil så har biogas-slægtningen kun en merpris på omkring 13 procent eller 130.000. De tal skal ses i lyset af, at el-lastbilen til sammenligning er, hvad der svarer til omtrent hele 1,7 millioner kroner dyrere.

For vognmanden betyder det med andre ord, at merprisen på én el-lastbil, svarer til merprisen på mere end ti biogas-lastbiler.

Derudover har dansk produceret biogas endda den åbenlyse fordel, at det er CO2-neutralt. Noget som vores el-systemer desværre ikke kan bryste sig af endnu, selvom Danmark sidste år fik godt 70 procent af el fra vedvarende energikilder som vind, sol og vandkraft. Dermed kan man sige, at man med en biogas lastbil får mere klima-løsning for pengene.

Faktisk er biogas-lastbilen ikke det eneste alternativ, for biodiesel kan også være en god løsning. De alternative brændstoffer kan nemlig sørge for en CO2-reduktion på 60-90%, så længe man sørger for at vælge et produkt uden palmeolie, som måske et 2G brændstof, så fremstillingen ikke går udover fødevareproduktion.

Men hvis man er faldet pladask for el, og har et krav om at kunne køre forureningsfrit - fx inde i byerne - så er el-hybrid og plug-in el-hybrid spændende alternativer til den rene el-lastbil. For hybridlastbilerne er mærkbart billigere end de rene el-lastbiler, og så kan de endda køre helt forureningsfrit på en 15-60 kilometers strækning. Og så kan man jo fylde biobrændstof på sin hybrid-lastbil for at opnå samme CO2-reduktion som ved den rene el-lastbil. Og el-hybridbilerne begrænses ikke mht. rækkevidde takket være forbrændingsmotoren. Så, ja - el er fantastisk, men derfor skal vi ikke glemme alle de stærkt CO2-reducerende alternativer, der kan gøre vores branche endnu grønnere.

Anton Freiesleben, salgsdirektør, Scania Danmark A/S

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125