Debat

14. januar 2019 - 01:43

App linkNu på Google Play

- FDL vil fortsætte kampen

14. januar 2019 - 01:43

Af Redaktionen |

Som FDL i flere nyhedsbreve før jul var inde på, bliver det formentlig ikke lettere at komme gennem 2019, end 2018 var. Når jeg kigger lidt i krystalkuglen, er der ikke megen opmuntring. Jeg kan til gengæld love, at FDL’s kamp mod ulovligheder, postkasseselskaber, social dumping og højt betalte lobbyister fortsætter. Lytter man til spådomme om transportbranchen, er den klart overordnede tråd, at det høje aktivitetsniveau, som generelt har præget transportbranchen, vil fortsætte i år. Hvilket med en fejlslagen vejpakke fra EU, kan blive mere end katastrofal.

 

Min spådom er så, at denne profeti alene vil gå i opfyldelse for den del af branchen, som har placeret sig selv i en hverdag, hvor udenlandsk arbejdskraft og udenlandsk indlejet trækkerkapacitet systematisk og generelt udgør den væsentligste del af udgiftssiden i driften. Udenlandske chauffører/trækkere, som hentes ind fra stadigt fjernere og billigere 3. lande, som alene er midlet til at vinde markedsandele fra danske vognmænd med dansk arbejdskraft. Derfor vakler jeg i troen på, at det ny år bliver lige så godt for danske vognmænd med dansk lønnede chauffører.

Kampen mod lave chaufførlønninger og social dumping skilte sig i 2018 ikke nævneværdigt ud fra 2017. Fronterne er de samme og består af dem, der systematisk holder deres forretning i gang udelukkende på præmissen om, at myndighederne altid halser et par længder bagefter, dem der udnytter de problematiske og svært fortolkede regler lovligt, men i høj grad også ulovligt. Det var FDL’s håb, at den nye vejpakke på nogle områder bringer klarheder om bl.a. weekendhvil i lastbilen. Men med den ny, aktuelle melding om, at vejpakke blev stemt ned, må vi kæmpe videre.

 

Det ville være ønskværdigt, hvis myndighederne ville melde klart ud om en fremtidig håndhævelse/fortolkning, så dem der gik med tanker i retning af etablering af egnede parkeringspladser med acceptable overnatningsmuligheder i forhold til 45 timers hvil vil få en sikkerhed for bæredygtigheden i sådanne projekter. Før kommer der sikkert ikke projekter i den retning.

Det er stadig en stor skuffelse at se danske arbejdsgiverorganisationer vende det blinde øje til den i Danmark manglende organisationsfrihed. Det er en skændsel, at danske politikere, i samarbejde med danske arbejdsgiverorganisationer, ikke for længst har tilpasset hovedaftalen LO/DA, så den følger Menneskeretsdomstolens afgørelse dom EU-charteret omkring organisationsfrihed. Det er vigtigt at fastslå, at FDL ikke har interesse i andet end organisationsfriheden. Betales der ikke efter de godkendte overenskomster, må det være en sag mellem de implicerede parter.

 

Jeg venter utålmodigt på afgørelsen af de indsendte stævninger/retssager mod danske politikere. Der kan ikke herske tvivle om, at det er de danske politikeres opgave, at sørge for, at lovgivningen følges af alle parter, og håndhæves. Jeg håber for de danske vognmænds og chaufførers skyld, at mine pessimistiske anelser gøres til skamme, når 2019 er gået. Jeg vil slutte med at takke FDL’s medlemmer, vore samarbejdspartnere og myndigheder for samarbejdet, og jeg ønsker alle et godt nytår.

Christian Jensen
Formand, FDL

Læst i alt:

621 gange

Læses i øjeblikket af:

1

Til forsiden

Giv os din kommentar på ovenstående artikel:

Denne artikel er låst. Ønsker du adgang til låste artikler klik her for at købe et abonnement

 

Indtast dit brugernavn og adgangskode

Kundeservice

Danske Transport Medier APS
Christiansmindevej 12D
8660 Skanderborg
Tlf: +45 70 250 350
CVR: 19999181

Via mail

 

redaktionen@lastbilmagasinet.dk

Afstemning

{%binding poll.title%}

{%Binding option.title%} - {%if option.number_of_votes%}{%binding (option.number_of_votes * 100.0 / totalVotes).ToInt%}%{%else%}0%{%endif%}

{%binding totalVotes%} stemmer i alt

Tidligere afstemninger