- Gode fremskridt i dansk kontrol, men noget i Tyskland halter
Der sker gode fremskridt i Danmark. Tungvognspolitiet er så småt ved at komme op i omdrejninger. I Nordjylland, Østjylland og Sjælland har tungvognspolitiet delt bøder ud for ulovligt ugehvil og cabotagekørsel, og nu ser det endda ud til, at Tungvognscenter Syd følger trop. De har været på Toldpladsen i Padborg, og foreløbig blev det til seks bøder for ulovligt ugehvil. Men bedre sent end aldrig.
Men hvad sker der egentlig i Tyskland? Jeg læser ofte, at nogen mener, at i Danmark skal vi da bare have et BAG (et kontrolorgan for transport), så sker der noget? Jo, jo, BAG er da meget aktive omkring køre- og hviletidsreglerne (undtaget ulovlige ugehvil), surring af gods, overlængde/højde, om der er en lille skade på et dæk, osv., osv.
Men ugehvilet? Hvad gør det meget roste BAG ved ulovligt ugehvil i bilerne? Svar … ingenting, og hvorfor så ikke? Måske fordi industrierne i Tyskland/EU ikke ønsker det. Derfor er jeg meget spændt på, hvad der kommer til at ske, når Vejpakken slår igennem om kort tid.
Der holder titusindvis af ugehvilsholdende biler/chauffører på tyske rastepladser hver eneste weekend, og nu oplever vi, at østbilerne hober sig op før den danske grænse. Nok fordi rygtet om, at nu kan det koste store bøder at holde ugehvilet i det forjættede lille land, hvor der altid har været fred og ingen farer, nok har bredt sig sydpå.
Dette er skrevet med positive tanker om, at Vejpakken kommer til at gøre en forskel, der kommer alle til gavn.
Leif Therkelsen
Stationsvej 12
6622 Bække