23948sdkhjf

- Hvad skal vejbump gøre godt for?

Redaktionen har modtaget dette debatindlæg:

Det er mig aldeles ubegribeligt, at der stadig etableres nye vejbump. Oven i købet meget skarpe. Hvad disse bump skal være godt for, ved jeg ikke. De er hverken gode for miljø, biler eller mennesker.

De steder, der er lavet nye bump, er de lavet så skarpe, at det er uforsvarligt at passere dem med en højere fart end ca. 15 kilometer i timen. Jeg kører i egen bil, og hvis farten er højere end ca. 15 kilometer i timen, er der risiko for havari.

Det er almen viden, at igangsætning af et køretøj koster på brændstofsiden, også på bilen som helhed. Når jeg har passeret et bump, viser bilen et forbrug på 120 liter pr. kilometer, er det godt for miljøet?

Det gør ondt i ryggen når man kører over bump, er det godt for chaufføren, som der i øvrigt er mangel på?

Er det godt for de mennesker, der bor i nærheden af bump? Hver gang en bil passerer, giver den gas for at komme op i fart.

Jeg ville have fuld sympati for vejbump, hvis de var lavet, så passage ved tilladt hastighed var uden gene. Hvis man derimod kører stærkere end tilladt, bliver det ubehageligt. Tølløse på Midtsjælland er et godt eksempel på "gode" bump.

Kører man tilladt hastighed, er det ok, kører man stærkere, bliver det ubehageligt. Hvem bestemmer egentlig, hvordan vejbump skal udformes?

Per Jørgensen
Bjergskovvej 4
4330 Hvalsø

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

1.486