23948sdkhjf

- Hvorfor ikke tage skridtet fuldt ud

Hvorfor ikke bare taget skridtet fuldt ud. Her tænkes på, at landet er lukket ned, som det så fint udtrykkes.

Men hvor meget ar landet egentlig"lukket ned"

Grænserne er lukket - og så alligevel ikke. Måske er dette en stor fejl, som måske burde rettes til?

Bør lastbiltrafik være undtaget?

Jeg ved godt, at jeg nu risikerer at "rode op i en hvepserede" og blive beskyldt for, at jeg ikke ved, hvad jeg taler om. Og ja, det gør jeg måske heller ikke i virkeligheden. Men jeg føler ikke, at grænserne er lukket for overførelse af smitte, så længe man tillader personer at "rejse rundt mellem flere lande". Hvis jeg må udtrykke det sådan.

Der skal naturligvis ikke lukkes af for import og eksport af gods og varer, da dette sagtens kan foregå, uden at personer behøver at rejse ind i et andet land.

Eksempelvis kan man inddrage den gamle toldplads i Padborg og lade transporter ind og ud af Danmark foregå til og fra denne plads. Således kan transporter "sydfra" stilles på pladsen og afhentes af en lastbil i Danmark, og modsat den anden vej. Dette vil betyde, at det kun e danske statsborgere, der kan køre ind i Danmark fra Tyskland. og tyske statsborgere modsat.

Ved færgeoverfarter har der tidligere været et begreb, der hedder"løstrailere", hvilket man i denne situation kunne gøre brug af igen og på den måde undgå personer i at indrejse i et land fra en færge. Faktisk samme princip, som foreslået i Padborg, således at risikoen for, at personer medbringer smitte, vil være meget lav og måske helt udelukket.

Når jeg nu får denne ide, som enten er skide god- eller totalt tosset, afhængig af hvem man er, så vil jeg lige indrømme, at jeg ikke længere ved, hvordan man nu håndterer gods/varer ved ind- og udlæsning, da det er nogle år siden, jeg selv var aktiv chauffør. Dog forventer jeg, at man rundt om hos afsendere og modtagere har en procedure til dette, der sikrer en risikofri modtagelse eller udlevering.

Og hvorfor kommer jeg så med sådan et forslag? Jo, det gør jeg, fordi jeg helt personligt synes, at der er områder, hvor man overdriver, og områder, man underdriver, hvis jeg må udtrykke mig på den måde.

Vil man stoppe spredningen, er man nok nødt til at gå hele vejen", således at "kampen" bliver mest muligt effektiv. Det, der sker her og nu, må jeg desværre bedømme som mange gode tiltag, men endnu flere lappeløsninger.

Det er ikke nogen gratis kamp, vi står midt i. Og derfor føler jeg mig overbevist om, at jo flere effektive tiltag der tages i brug, jo hurtigere vil resultaterne blive synlige/mærkbare.

Det er lige før, jeg vil påstå, at til trods for, at vores regering virkelig gør et flot stykke arbejde, så indeholder restriktionerne for mange hensyn. Jeg sammenligner dette med et eksempel, hvor en uerfaren jæger er på jagt og møder sit første stykke vildt. Skal jægeren skyde for at lade dyret dø eller blot såre det og lade det dø langsomt? Et makabert eksempel, som ingen jægere kommer ud for. Men forløbet passer meget godt, synes jeg.

Mit forslag vil desuden nedtone risikoen for de mange danske chauffører, der er hverdagens helte for tiden, når de passer jobbet. Det kunne nok være betryggendee også for de lagerarbejdere, der skal læsse eller losse en lastbil,- at de ved, at chaufføren ikke har været ude af Danmark i lang tid og således ikke medbringer smitte.

Der vil jo ikke være begrænsning af "den frie bevægelighed" for gods / varer, blot fordi der indregnes en "omkobling" på grænsen eller ved en færgeoverfart.

Blot en ídé, der synes anvendelig.

 
Dan F. Jørgensen

Kongsbergparken 8 F

5400 Bogense

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093