23948sdkhjf

- ITD skulle bruge deres kræfter et andet sted

Nu vil ITD anklage den danske stat for ikke at sikre danske vognmænd fuld organisationsfrihed. Vognmænd og chauffører har jo allerede ret til organisere sig hvor de vil,- eller slet ikke at organisere sig. Derom er der ikke nogen tvivl, og ingen forhindrer hverken vognmænd, eller chauffører i det. Så hvad er det staten, skulle kunne stævnes for?

Og hvad handler den her stævning egentlig om??

Vel om, at ITD er utilfredse med, at 3F pålægger deres medlemmer ikke at arbejde sammen med medlemmer/chauffører fra de gule fagforeninger. Og ikke om retten til at organisere sig hvor man vil. 3F konflikter jo ikke imod vognmænd der har en ITD/Krifa aftale. - 3F konflikter imod chauffører der er medlemmer hos de gule fagforeninger. Og ja, selvfølgelig rammer det de vognmænd, de gule chauffører kører for, men det er nu engang betingelserne i et frit arbejdsmarked med tradition for konfliktmuligheder for både lønmodtagere og arbejdsgivere. 3F mener, at de gule overenskomster er dårlige end 3F overenskomsten, derfor konflikten. Andre mener, at det handler om et 3F monopol.  

Men som jeg ser det, handler det da også om, at ITD og Krifa er i gang med at afskaffe en lang tradition om at kunne konflikte, hvis arbejdsmarkedets parter ikke kan blive enige, - og i den forbindelse, skal man nok lige huske på, at Krifa forbyder deres medlemmer at konflikte.
Hvor er den danske model, hvis konflikter forbydes?
Vil arbejdsmarkedets parter så stadig sidde i reelle forhandlinger om løn og arbejdsforhold, eller bliver de dikteret af arbejdsgiverne?

Jeg kunne ønske mig, at ITD i stedet for ville sætte al deres energi og millioner ind på, at stævne staten for ikke at have vilje til at cabotage og køre- og hviletidsreglerne reglerne blevet håndhævet. .... Ønsketænkning? - ja, det ved jeg.

Leif Therkelsen
Stationsvej 13
6622 Bække

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11