23948sdkhjf

- Kære vognmænd, prøv at vende blikket indad

Kommentar:

Kære Vognmænd, nu ser vi mange klager fra jer og jeres foreninger om, at der er chaufførmangel i Danmark.

Har I prøvet at vende blikket indad på jer selv, kære vognmænd, og tænkt på, hvad I forventer af de chauffører, I søger i diverse jobopslag fra jer, og hvilke betingelser I forventer, at chauffører skal opfylde.

Krav til chauffører: Stort kørekort lastbil/påhæng, EU-kvalifikationsbevis, truckcertifikat, adr-bevis, krancertifikat, kunne kørehviletidsregler, surring af gods, håndtere temperaturfølsomt gods, have en masse erfaring og mange steder overnatte i lastbilen hele ugen. Alle disse ting har været dyrt at erhverve for chauffører.

Hvad tilbyder I som vognmænd chaufførerne i jeres jobannoncer. Det er ikke en generel beskrivelse af alle vognmænd ved kørsel i Danmark:

Overnatte i lastbilen hele ugen. Løn efter DTL/3F. Det vil sige ca. 160 kr. i timen + 85 kr. for overnatning i lastbilen. Overnatte i lastbilen hele ugen på en af de gældende overenskomster - det kan fx være ITD/Krifa. Med overnatning, hvis man opfylder skats regler for udbetaling af skattefri rejsegodtgørelse/diæter. Denne overenskomst er udregnet efter en chaufførarbejdsuge på 37 timer. Arbejder en chauffør fx 50 timer på denne overenskomst, er den juridisk ulovlig, for så bruges den skattefrie rejsegodtgørelse til at sænke bruttolønnen med, og så får chaufføren ingen pension og feriepenge af den skattefrie rejsegodtgørelse.


Skulle chaufføren være uheldig at komme ud for en arbejdsskade, får han kun erstatning efter bruttolønnen

Så har vi selvfølgelig alle lokumsaftalerne, fx km-penge, fast løn, provisionsløn.

Nu sidder chaufførerne og kigger på jeres jobtilbud og bliver forvirrede og tænker, hvorfor skal jeg ikke kunne tjene mere end en kassedame ved Bilka - ikke et ondt om kassedamen, stor respekt for disse for en 37 timers arbejdsuge. Ergo så er timelønnen for lille som chauffør med alle de krav og risiko, der stilles til mig som chauffør. Så timelønnen må op på et niveau imellem 210-250 kr. i timen for normaltimer, så chauffører ikke behøver at arbejde 50-60 timer om ugen for at tjene en anstændig løn.

Når nu chaufføren skal sove i lastbilen hele ugen og undvære familien, venner og det sociale liv for 85 kr. pr nat og selv betale for ekstra husholdning, når han er væk hjemmefra, så tænker han, hvorfor tilbyder vognmanden ikke at betale det, der står i den overenskomst, han vil aflønne efter - fx 3F og ITD/Krifa - der står der nemlig, citat fra 3f overenskomst stk. 3: Ved overnatning uden for hjemstedet betales kost og logi efter godkendt regning samt et udliggertillæg på kr. 85,00 pr. nat, medmindre andet er aftalt.

Citat fra ITD/Krifa-overenskomst: For ture under 24 timer, hvor overnatning er nødvendig, betales der sædvanlig timeløn, jf. § 4, stk. 3. Herudover er arbejdsgiver pligtig til at betale ekstra udgifter til kost efter regning.

Hvorfor tilbyder vognmanden ikke chaufførerne de skattefrie rejsegodtgørelser på ca. 530 kr. pr døgn, hvis chaufføren opfylder skats regler for disse oveni chaufførens bruttoløn, så chaufføren virkelig kan mærke, han tjener lidt ved at skulle miste afsavn med familien og alt det andet, han må undvære pga. sit arbejde.

Disse krav er vel ikke for meget at forlange. Chauffører har jo også stor risiko for bøder angående kørehviletid hængende over hovedet hver dag og et kæmpe ansvar for den dyre lastbil og gods.

Ronald Damgaard
Ringkøbingvej 277
6800 Varde

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.127