23948sdkhjf

Klima og miljø - men hvad med arbejdsmiljøet, Salling?

Tirsdagens omtale af Salling Groups meddelelse om, at de har "hjemtaget brødkørslen" med klimaet som den store vinder, har afstedkommet nedenstående debatindlæg:

Allerførst vil jeg ønske Salling Group tillykke med opgaven.

Når der i artiklen skrives, at brødprodukter til Sallings butikker leveres fra 4-5 terminaler i Danmark, er det faktuelt forkert. Der leveres fra 3 terminaler, hvoraf de 2 er bagerier (Bolderslev og Taastrup).

Kohberg har i Søften et distributionslager til at servicere Midt- og Nordjylland. En mangeårig underleverandør har et depot i Odense, der bl.a. anvendes til netop at fylde køretøjerne og derved optimere transporterne. Produkterne bliver mere eller mindre sendt direkte fra komfuret i Bolderslev og Taastrup og ud i bilen - klar til distribution.

Kohbergs køretøjer tilbagelægger imellem 225.000 og 250.000 km årligt, alene på det danske vejnet. Køretøjernes udnyttelsesgrad (lasteevne) ligger på ca. 80% - Kohbergs køretøjer er enten lastet med brød eller tomme brødkasser, der skal retur.

Udnyttelsen af køretøjerne er et drømmescenarie for en transportør.

De sidste brødprodukter kommer ud af ovnene i Bolderslev omkring kl. 21-22 - og ca. 98% af varerne er leveret i butikkerne hos Salling inden kl. 08.00, og det er uanset om det er Netto i Ulfborg, Netto i Ærøskøbing eller Netto på Store Torv i Rønne. De sidste 1-2% er forsinkelser, typisk af trafikal karakter, og er leveret inden kl 09.00. Slå den, Salling!

Kohberg vil gerne levere andre produkter sammen med brødet (Kohberg har vognmandstilladelser), men er afskåret fra det af forskellige regelsæt, bl.a. hygiejneregler.

Vi må ikke sammenblande brød med frugt/grønt, rengøringsartikler, kød etc. Brød må ikke køres på køl, og langt mindre på frost.

Vi tager tomgods med retur fra supermarkederne, der skal vaskes og desinficeres hver gang, de har været ude (det forudsætter plads på køretøjet). Kohbergs køretøjer bliver ligeledes rengjort og desinficeret indvendigt, jvf. bestemte regler.

Kohberg er også afskåret fra at stable produkterne højere, når de distribueres. Forskellige regelsæt forbyder personalet at lave tunge, og vedvarende, løft fra store højder, både når de plukkes, og når varerne skal sættes på hylderne.

Når Salling mener, at de kan halvere transporterne fra maj 2021, kan det næsten kun ske på bekostning af forskellige regelsæt og krav, som Kohberg stilles over for. Eller vil Salling levere med modulvogntog?!

Når Salling taler om klima og klimagevinst, tænker jeg – klima, er det ikke lig med miljø - og dermed arbejdsmiljø!?

Jeg får næsten ondt af den ”chauffut”, der fremadrettet skal flytte rundt på 15 paller tomgods for at komme ind til de varer, der står foran skillevæggen, og som han skal levere hos de sidste 2-3 supermarkeder.

Endnu engang, Salling – tillykke med opgaven.

Hans Jørgen Hansen

Talsmand for chaufførerne

Kohberg Bakery Group

6392 Bolleby

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111