23948sdkhjf

- Krav til transportører er en fis i en hornlygte

Debatindlæg:

For cirka fire uger siden afslørede TV2, hvordan Kurt Beier Transport, en af transportens kæmper, havde dristet sig til at ændre virksomhedsstruktur ved at hente billig arbejdskraft fra Filippinern,e og ikke som tidligere fra andre lavtlønslande i Østeuropa. TV2 viste hvor usselt, disse filippinere blev behandlet og indkvarteret, og pt. forestår en efterforskning om menneskehandel.

Flere store danske virksomheder som Jysk, DSV, Arla osv. var ikke længe om at opsige samarbejdet samt at henvise til deres code of conduct. Det lyder jo meget godt alt sammen, men det er ikke andet end hykleri af værste skuffe. De førnævnte virksomheder ved udmærket, at langt de fleste af deres transporter foregår med underbetalte chauffører fra Østeuropa, som lever under næsten lige så usle forhold, når de holder på øde rastepladser, som deres filippinske kollegaer. Østeuropæerne er dog hjemme ved deres familier hver 2-3 måned, og det kan være en af årsagerne til, at de ikke organiserer sig og blot tier.

Efter flere ugers pressedækning følger Danish Crown nu trop, og de er er ovenikøbet parate til at stille krav til deres transportører. Et af de krav, der springer i øjnene på mig, er punkt 4b, som lyder “virksomheden har pligt til at sikre løn og arbejdsvilkår er i overensstemmelse med gældende regler, herunder mindsteløn, i det land, hvor medarbejderen er ansat”. Danish Crown kan altså fortsætte som hidtil, og samtidig fremstå som en virksomhed, der tager ansvar. Men deres krav og kontrolskema er i virkeligheden ikke andet end en fis i en hornlygte.

Michael Nedersøe
Byrådsmedlem og folketingskandidat i Østjyllands storkreds for Dansk Folkeparti

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11