23948sdkhjf

- Man skal åbenbart også være it-specialist

Redaktionen har modtaget dette debatindlæg fra en læser, der er havnet i en tachograf-klemme:

Jeg har et problem!

Dem har jeg haft mange af, men jeg har altid forstået at håndtere dem. Denne gang kniber det.

Jeg er blevet bedt om at indsende data fra min tachograf til Færdselstyrelsen. Det er egentlig ok, vi skal jo kontrolleres. Mit problem består i, at jeg ikke kan sende virksomhedsdata på grund af en fejl i tachografen.

Jeg har fået efterset min tachograf, som jeg skal, hvert andet år. Fejlen på min tachograf er åbenbart en softwarefejl, og det bliver ikke kontrolleret ved eftersyn. Når jeg spørger, hvorfor det ikke bliver kontrolleret, får jeg det svar, at så skulle jeg have oplyst, at det var en softwarefejl.

I min verden er det lig med, at hvis jeg kører ind på et værksted med min bil og meddeler, at der ikke er lys i en lygte, så kontrollerer værkstedet lygten, konstaterer at den ser fin ud, og gør ikke mere. Jeg skal altså meddele værkstedet, at der er sprunget en pære!

Jeg har spurgt mit sædvanlige værksted, hvorfor de ikke kontrollerer software. Jeg fik det svar, at det gjorde man slet ikke. Én af aktørerne på markedet oplyser mig om, at hvis man skal kontrollere software, bliver eftersynet dyrere end konkurrenternes, ca. 3-400 kroner. Jeg betalte gerne den dyrere pris for at få en kontrol, som omfatter det hele. Nu står jeg til en bøde, som er betydeligt større.

Det paradoksale er, at jeg faktisk aldrig har overtrådt køre-/hviletidsbestemmelserne. Mine virksomhedsdata er lig med chaufførdata, og jeg er eneste chauffør på bilen.

Ud over at være vognmand skal man åbenbart også være mekaniker/it-specialist. Ikke underligt at unge fravælger vognmandsfaget. Et fag, som jeg faktisk holder meget af. Det er bare betingelserne, det kniber med.

Per Jørgensen
Bjergskovvej 4
4330 Hvalsø

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141