23948sdkhjf

- Mange chauffører aner ikke, om de overtræder loven

Kommentar til denne artikel:

Vi skal nok spørge os selv om, hvorfor mange af os ønsker at forlade branchen. Det, selvom at vi dybest set ikke får det store antal bøder. Det er det psykologiske, der spiller ind. Mange chauffører aner ikke, om de overtræder loven. Kører de med en rumopdelt affaldscontainer, hvor der er tungt affald i den ene ende, og let i den anden ende, er der så for stort akseltryk i den ene ende? Får chaufføren besked på at hente en 3-akslet trailer, så ved han ikke, om der mangler bremseevne på den ene aksel. Hvis pludselig ABS-lampen lyser for anhængeren, skal han stille anhængeren der,hvor han holder, eller køre direkte på værksted? Skifter man til vinterdæk, med en anden dimension, uden at kalibrere takografen, så ryger kørekortet.

Jeg kan blive ved med at remse regler op, der er svære at vide noget om.

En nyudlært lastvognschauffør aner ikke meget om reglerne. Det rummer hverken han eller lærerne. Kørselsdisponenten på kontoret aner heller ikke noget om alle reglerne. Det er kun os, der har arbejdet med det her i årevis, der kan finde ud af det.

Når det så er sagt, så er det dybest set kun fartoverskridelser og parkeringsovertrædelser, chaufførerne kommer hjem med. Så kan man sige, det burde alle kunne undgå. Ja, men kører man i byen, er der altså kun 15 cm. på hver side af bilen, hvis man kører i midten af banen. På højre side er der cyklister, eller parkerede biler, og på venstre side biler, måske endda lastbiler. Jeg glædes over, at de ser ud af rudern i stedet for på speedometeret. De bøder, de kommer hjem med, er med overskridelser på 4 til 9 km/t.

I øvrigt, solgte jeg vognmandsforretningen i 2021. Nu må andre tage de risici, der følger med transportbranchen.  

Steen Tofteng
Pinusvej 19
3200 Helsinge

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.1