23948sdkhjf

- Mange myndighedsindgreb er vognmænd og chaufførers egen skyld

Debatindlæg som kommentar til denne artikel:

Jeg har som mange andre fulgt med i den til tider følelsesladede debat om de skærpede bødestraffe, der træder i kraft fra nytår, når det gælder kørsel med defekte lastbiler, trailere og busser.

Man får let det indtryk, at vognmænd og chauffører fremstiller sig selv som de uskyldsrene englebørn, der ikke har mulighed for at kontrollere køretøjets tekniske tilstand. Desværre må jeg sige, at det ikke er noget nyt.

Hvis jeg går ned i mine minder fra 52 år i transporterhvervet, som både vognmand og chauffør, så tegner der sig et andet billede, der viser, at næsten ingenting er sket.

I min tid som vognmand i firserne medvirkede jeg i flere DR-tv-udsendelser i programmet Landet Rundt. For tilbageblikkets skyld har jeg genset nogle af programmerne. Jeg må desværre sige, at det fortsat er de samme problemer fra den gang, som man hører om i dag - med grove tekniske fejl og mangler - samt mange andre ting, der ofte var så grove, at nummerpladerne måtte fjernes fra køretøjerne.

Den store forskel fra den gang og nu er sikkert, at bøderne var så små, at det højest medførte et skuldertræk fra både vognmanden og chaufføren.

Desværre må jeg sige, at jeg har mange meget kedelige erfaringer med at bytte trailer. Det var tit skræmmende at overtage en trailer, der inden turens start krævede et værkstedsbesøg, som kunne skyldes alvorlige fejl på bremserne, ABS, lys og dæk. Flere gange er det sket, at bremsebelægningen har været totalt nedslidt, så det skulle udskiftes - og det samme har jeg oplevet med dækkene.

Det ser ud til, at der fortsat er god plads til forbedringer omkring vedligeholdelse af materiellet. Det burde ikke være så svært. Det kunne let afhjælpes ved at holde bilerne i stand - i stedet for at lave dem i stand, inden noget går i stykker. For ordentligt vedligeholdt materiel går meget sjældent pludselig i stykker.

Desværre ser det ud til, at der fra myndigheds side skal mere hårdhed til, inden tingene ændrer sig. På samme måde, som det er sket før. Her tænker jeg på hastighedsbegrænseren, der blev obligatorisk i lastbiler og busser, fordi chaufførerne havde meget svært ved bare nogenlunde at overholde gældende hastighedsgrænser.

Det er min påstand, at mange af de myndighedsindgreb, der er sket for lastbiler og busser, er vognmændenes og chaufførernes egen skyld. For at nævne et par ting som f.eks. overhalings forbud på motorvejene og ikke mindst de grove overtrædelser af køre- og hviletidsreglerne.

Jeg har i høj grad altid kunnet ønske mig betydelig mere selvjustits i transporterhvervet. Det kunne være med til at løse rigtig mange af erhvervets problemer.

Gunner Kristen Møller
Seminarievej 32
6760 Ribe

Ja, det skal være meget præcist, hvad der udløser bøde. Se nu bare p-bøder til lastbiler, de er fem gange bøderne til personbiler.

Jens Anker Madsen
Storgade
8882 Fårvang

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141