23948sdkhjf

- Manglen på rastepladskapacitet skyldes jo åbenlyse ulovligheder

Debatindlæg som kommentar til denne artikel:

Transportministeren skyder forbi målet – nej, det gør han faktisk ikke. Problemet er jo, at tusindvis af øst-biler er permanent udstationeret til de vestlige EU-lande, herunder Danmark, og derfor er nødt til at skulle være et sted, når der i en periode ikke er brug for dem, eller når der skal afholdes daglige hvil på 9-11 timer og ugehvil på op til 45 timer. Derudover må chaufføren ikke være i bilen, og så ville bilen ikke blive efterladt på en offentlig p-plads.

Ingen danske lastbiler med en dansk chauffør bag rattet holder længere end 11-15 timer på en dansk p-plads. Rigtig mange danske chauffører har mulighed for at holde hjemme eller hos vognmanden/kunden når der skal holdes et hvil på 9-11 timer - og altid ved det lovpligtige ugehvil.

Nu vil de store vognmænd og deres interesseorganisationer nok påstå, at så kommer vi til at mangle biler/chauffører. Nej, man har altid kunnet køre fra/til vognmandens hjemland, og det kan man stadig. Det er kun et spørgsmål om penge.

Det overordnede problem med langtidsparkerede lastbiler i hele Vesteuropa er, som alle ved, at intentionen om arbejdskraftens frie bevægelighed bliver kraftigt misbrugt og overtrådt, og at politikerne - i EU, såvel som danske - “tillader” dette misbrug og overtrædelser. Satte man kraftigt ind overfor misbruget og overtrædelserne/ulovlighederne, ville der stort set ikke køre biler fra Østeuropa rundt i Danmark eller andre vesteuropæiske lande. Man kan så håbe på, at vejpakken kommer til at sætte en stopper for det.

Leif Therkelsen
Stationsvej 13
6622 Bække

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.128